De Vinkebaan

De Vinkebaan vinden we westelijk van de A1, tussen de Derkinderenlaan en Hoog Hoefloo. De naam doet denken aan onze gevleugelde vriendjes, de vinken. Toch is dat niet de verklaring.

Bep (G.L.) De Boer

Toen de Vinkebaan nog een zandpad was woonde hier op nr. 1 de familie Baanders. De heer Baanders was architect en door hem zijn er o.a. woningen gebouwd aan het Klooster en de Kloosterweg en ook aan de Ericaweg. En toen de wieken van de Larense molen waren doorgerot, heeft hij er voor gezorgd dat ze werden gerepareerd.

Op nr. 3 woonde de familie Warnderink Vinke. De heer Wanderink Vinke was directeur van de Rederij Vinke & Co te Amsterdam.

Omdat die zandweg nog geen naam had, kwamen deze twee bewoners op het idee om een deel van hun namen Vinke en Baanders samen te voegen, en er Vinkebaan van te maken. Er ging een verzoek naar het gemeentebestuur van Laren en die had er geen moeite mee om dat zandpad Vinkebaan te noemen. Het plan werd goedgekeurd en de Vinkebaan kreeg officieel zijn naam. Nu is het gelukkig geen zandpad meer. Het is een keurige straat met aan beide zijden bomen en villa’s. Maar of het nog zo rustig is als toen, dat valt te betwijfelen. De A1 raast hier enkele tientallen meters vandaan.

Bronnen: Laarder Courant De Bel; Laren Toen-Laren Nu van Bep De Boer; Wikipedia.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 151 [2020-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.