Bidprentjes

Behalve als herinnering aan een overledene werden bidprentjes ook uitgegeven bij sacramenten zoals doopsel, eerste communie, vormsel, huwelijk en priesterschap. Deze prentjes zijn voorzien van een religieuze afbeelding, vaak een heilige en er staat op voor- of achterzijde meestal ook een gebed. Indien het wordt uitgegeven naar aanleiding van een overlijden worden de naam, titel, geboorte- en sterfdag van de overledene vermeld. Deze bidprentjes hadden tot doel om in een misboek (missaal) te worden gestoken, zodat men tijdens een mis kan bladeren en zo deze personen in herinnering roepen. Zo komt het vaak dat deze bidprentjes langer bewaard werden dan rouwkaarten of overlijdensadvertenties. Ze zijn dan ook een goed vertrekpunt voor het opstellen van een stamboom, maar de informatie moet met enige omzichtigheid gebruikt worden omdat er nogal eens fouten of onnauwkeurigheden (bv. in de naam van een persoon) voorkomen.

Snel zoeken in de honderden bidprentjes uit ons Archief?

Het Archief van de Historische Kring Laren beschikt over een zeer groot aantal bidprentjes. Hieronder treft u afbeeldingen uit deze collectie aan, gegroepeerd naar 1e letter van de achternaam. Bij elke groep bidprentjes (A – Z) kunt u ook ZOEKEN op Naam en Geboortedatum: het zoekveld bevindt zich rechtsboven de verzameling getoonde bidprentjes (“Zoek bidprentje”). Tevens kunt u het aantal getoonde bidprentjes SELECTEREN (filteren) op trefwoorden. Deze trefwoorden kiest u in het zoekveld linksboven de verzameling getoonde bidprentjes (“Select Tag”).

U wilt meer weten van een bidprentje, of u heeft bidprentjes?

Van een bidprentje hebben we zoveel mogelijk de tekst en één van de afbeeldingen opgenomen. De volledige set afbeeldingen van een bidprentje kunt u opvragen bij ons Archief.

Heeft u bidprentjes in uw bezit die kunnen bijdragen aan de historische waarde van ons archief, neem dan vooral contact met ons op.

Deze pagina is nog in testfase, nog even geduld.

Bidprentjes – A
« 1 van 4 »