Bartelspaadje

Het Bartelspaadje vinden we tussen de Melkweg en de Schapendrift. Voorheen was het een naamloos paadje, maar de later gebouwde Protestantse Kleuterschool ‘Margaretha’ moest wel een adres hebben. Er werden allerlei namen bedacht zoals bijvoorbeeld ‘Het kleutertje’ en ‘Duimelot’. Uiteindelijk werd er voor ‘Kleuterpad’ gekozen. Het adres van de kleuterschool werd toen Kleuterpad nr. 2.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 148 [2019-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bep (G.L.) De Boer

STRATEN, LANEN, WEGEN, PARKEN, KAMPEN, HOFJES EN PADEN IN LAREN

In 1982 werd de ‘Margaretha-kleuterschool’ opgeheven en werd deze verbouwd voor bewoning van vijf wooneenheden. Om dan aan een Kleuterpad te wonen klinkt niet geweldig. Er werd gezocht naar een nieuwe passende naam voor dit straatje. In september 1987 ging de gemeenteraad unaniem akkoord met een wijziging van de naam. Er werd gekozen voor de naam van het echtpaar Bartels.

ir. Johan Jacobus Franciscus (Jan) Bartels en Johanna Antonia Maria (Annie) Bartels-Striethorst

De heer ir. Johan Jacobus Franciscus (Jan) Bartels (Bergen op Zoom 1890 – Dachau, 24/04/1945) en zijn vrouw Johanna Antonia Maria (Annie) Bartels-Striethorst (Amsterdam 26/03/1886 -Ravensbrück 29/01/1945) waren tijdens de Tweede Wereldoorlog woonachtig op het adres Bijenstand 1 in Laren. Vanuit dit huis voerde Jan Bartels, als een van de eersten, zijn verzetsacties tegen de Duitse bezetter. Hij werd hier op 26 September 1941 gearresteerd en keerde nooit meer terug uit gevangenschap. Zijn echtgenote, Annie, verborg in dit huis het echtpaar Kattenburg, Kurt Schöndorff & Ella Schöndorff-Meijer en Edgar Weinberg tegen de Jodenvervolging.

Op 16 februari 1944 werd een inval gepleegd door landverraders. Slechts Ella Schöndorff wist te ontsnappen. Van alle andere bewoners is alleen Edgar Weinberg uit Auschwitz teruggekeerd. Later waren hier een illegale radiozender en wapendepot gevestigd. De dochter des huizes, Els Bartels, vocht samen met de knokploeg ‘Nijmegen’ tegen de vijand.

In Kwartaalberichten 115 [2011-1], 140 [(2017-2] en 144 [2018-2] schreven we uitgebreid over het onderduikadres Bijenstand 1 en de jeugdherinneringen van Steven Weinberg, het ‘meest gewenste kind van Europa’.

Op maandag 16 november 1987 werd tijdens een sobere plechtigheid het straatnaambord aan de zijde van de Schapendrift onthuld.

Bronnen: Laarder Courant De Bel; Tijding 1945.