Schaap-met-de-vijf-poten-penning voor Nic Vos

Op zaterdag 14 december kreeg Nic Vos uit handen van de voorzitter van de Historische Kring Laren, Antoinetty van den Brink, de Schaap-met-de-vijf-poten-penning uitgereikt.

Deze ode aan iemand die veel voor de geschiedenis van Laren doet/heeft gedaan, werd eerder uitgereikt aan Antoon Bruggeling bij zijn afscheid van de Laarder Courant De Bel. Nic Vos was de tweede die deze eer te beurt viel. Nic Vos heeft jaren geleden heel veel betekend bij de (her)bouw van de Lindenhoeve. Zijn vakmanschap als smid kwam een paar jaar geleden nog tot uiting toen hij de naam ontwierp -én uitvoerde- die nu de zijgevel van de Lindenhoeve siert. Maar, vooral bekend is hij door het levend houden van het Larens dialect! Ook bij het Meertens Instituut is hij bekend. Onlangs verscheen de tweede (en deze keer een dubbele) dvd met teksten in het Larense dialect van Bart Krijnen, die Nic Vos insprak. De digitale hulp werd verleend door Rob Ramselaar, de helft van de duo-archivaris van de HKL. Door deze samenwerking is er een prachtig product weer verkrijgbaar over het dialect. Tijdens de vrijwilligersmiddag zaterdag, die door het bestuur van de HKL was georganiseerd om alle vrijwilligers  in het zonnetje te zetten, kreeg Nic Vos deze Schaap-met-de-vijf-poten-penning. Hij was volkomen beduusd dat dit hem overkwam. Zijn dankwoordje was in het Larens dialect en als toegift verhaalde hij ‘uit de losse pols’ een stukje geschiedenis over het zwembad. Een terechte hulde voor Nic Vos die het dialect levend houdt in Laren!

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 127 [2014-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.