In memoriam Gé van der Pol

Begin april 2016 is Gé van der Pol overleden. De in 1928 geboren Laarder is van groot belang geweest voor de waardering en het behoud van de waardevolle Larense en Blaricumse monumentale architectuur.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 136 [2016-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Karel Loeff

Als jongen was Gé gefascineerd door de Larense kermis wat ertoe leidde dat hij een seizoen mee ging als tweede ‘stoker’ op de stoomcarrousel van Janvier. Gé zou zijn leven lang een fascinatie houden voor stoom. Hij verzamelde stoommachines en kocht uiteindelijk een Engelse kermis-stoomlocomobiel die hij piekfijn restaureerde en onderhield, en waarmee hij ook af en toe voor ieders plezier voor de poffertjeskraam stond.
Gé volgde zijn opleiding aan de HTS en academie in Amsterdam en werkte bij verschillende architectenbureaus, waarna hij zich in 1956 als zelfstandig architect in Laren vestigde. Hij ontwierp o.a. scholen, gezondheidscentra, kantoren, bungalows en landhuizen. Een bekend ontwerp van zijn hand is de bloemenwinkel van Theo Bitter op de hoek Sint Janstraat / P.C. van den Brinkweg. In 1992 werd in Singer een tentoonstelling van zijn werk gehouden.
Van der Pol had veel kennis van het werk van Wouter Hamdorff, Theo Rueter en andere architecten, maar ook van de Gooise boerderijen. Het resulteerde eind jaren ’70 in een opdracht vanuit de gemeente tot een inventarisatie die ‘de Lijst van der Pol’ ging heten. In 1982 verscheen ‘Laren Rijk aan Monumenten’. Dit boek zou de basis vormen voor de gemeentelijke monumentenlijst en werd vele malen herdrukt.
Gé werd voorzitter van de Larense monumentencommissie. Hij werkte daarnaast mee aan het tot stand komen van het eerste Beeldkwaliteitsplan voor Laren. Gé was een bijzonder mens. Hij schaatste, fietste en ging tot op hoge leeftijd skiën. Hij had een eigen bluesband waarmee hij in 1965 het Loosdrechts jazzconcours won. Wars van Gooise duurdoenerij, met een grote voorliefde voor kunst en kunstenaars. Dat hij moge rusten in vrede.