Schenkingen 3e kwartaal 2002

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 82 [2002-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

• Van mevrouw M. Bruijn het boek: “De man achter Sil”.
  • Zonder afzender het boekje: “Laren in en na de reformatie”.
  • Van Marcel Hilhorst een klassenfoto van de bewaarschool.
  • Van mevrouw Scholten-Hardonk: een boekje “Oud Laren” en 6 oude ansichtkaarten.
  • Van mevrouw L. Dorenberg-Hogenbirk: een oude ansichtkaart.
  • Van mevrouw Nel de Leeuw: een oude foto van de St. Jansprocessie.
  • Van de heer Vogel: een klanten/kruideniersboekje van de Wed. W. Banis aan de Brink.
  • Van de familie de Bruin: een ingelijste tekening van Toon de Jong.
  • Van mevrouw Sterk: vijf foto’s van de St. Jansprocessie.
  • Van mevrouw Van Dijk-Mol: vier oude ansichtkaarten.
  • Van mevrouw Bierlaagh-Rigter: een stukje zeep in een doosje van het vroegere Studentensanatorium, nu de Stichtse Hof.
  • Van mevrouw M. v.d. Schaal-de Valk: een I.K.O.N.G.O. (Interkerkelijke Organisatie voor Noodvoedselvoorziening voor het Gooi) kaart uit 1945.
  • Van de familie Makker (Melkweg): tien grote prenten van OudLaren uit hun etalage.
  • Van mevrouw Schaefer een stapel boeken betreffende Genealogie zoals: Jaarboeken van het Centraal Bureau voor Genealogie 1979 t/m 2000. Dan de boeken met de volgende titels: Voorouders gezocht, Bij ons in de familie, Onze voorouders en hun werk, Scheld, schimp- en spotnamen, Het volkskarakter in de Heraldiek, Onze afstamming en erfelijkheid, Ons familiewapen, Kisten en Kasten, 350 jaar kerkelijke archiefdienst der Nederlandse Hervormde Kerk, Heraldiek en Ex-Libris, Nederlandsche Sibbekundigen voor 1853, De achtergrond van de persoonskaart en Beschrijving van de doop-trouw en begraafboeken, benevens de registers van overledenen van vóór de invoering van de burgerlijke stand.
  • Van mevrouw de Jong-de Leur uit Hoorn: oorlogsdocumentatie.
  • Van mevrouw A. Raateland uit Haarlem: twee historische foto’s, een van een optocht uit 1931 en een met Churchill en burgemeester van Nispen.
  • Van Woningbouwvereniging de Erfgooiers uit Laren kregen we in langdurig bruikleen: een kastje met vergunningen en documentatie van voormalig café Heidezicht.
  • Van de heer J. Ziel te Eemnes kregen we een stapeltje boekjes van Laren en omgeving, totaal negen stuks.
  • Van de heer G. de Wit uit Hengelo: een klein boekje met gebeden tijdens de St. Jansprocessie en kerkdienst en enkele St. Janslegenden uit 1903.
  • Van Burgemeester Roest de enige jaren geleden gestolen en onlangs teruggevonden ambtsketting.

Alle schenkers hartelijke dank