Nieuw redactielid: Eric Snelders

Ik werd in 1958 geboren in Laren aan de Oude Kerkweg, mijn vader en moeder zijn Cees Snelders en Ria Snelders-Legué. Ons gezin woonde daarna ook aan de Kloosterweg en Heideveldweg. Mijn grootouders van vaders kant waren Albert (Ab) Snelders en Ali Arpink, dochter van (stomme) Tijmentje de Groot.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 155 [2021-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen dit kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Mijn ouders vertrokken in 1979 naar Bourtange: ik trouwde met Annelies van Arnhem (dochter van Henk) en we zijn méé-verhuisd. Annelies en ik trokken in 1980 verder naar Delfzijl vanwege mijn baan bij de Nederlandse Kabelfabriek. We kregen 3 kinderen: Brenda, Mike en Berry, die inmiddels een eigen gezin hebben en die ons de 6 leukste kleinkinderen ter wereld hebben bezorgd.

Na de Tarcisius-school kwam ik, via een aanvankelijk warrige route op de middelbare school, uiteindelijk goed terecht. Ik voltooide mijn hbo-chemische opleiding in 1979 en werkte enkele jaren in de chemie. Halverwege de jaren tachtig stapte ik over naar de automatisering: ik werkte voor softwarehuizen en consultancy’s en als IT-manager bij AEGON. In 2002 concludeerde ik dat ik dat werk niet tot mijn pensioen wilde doen.

In mijn vrije tijd maakte ik muziek en organiseerde ik festivals (zoals 3-in-1 en Spant!), was voorzitter van een stichting met een grote (inter-)nationale aanhang en gaf ook een blad uit. Ik heb ook zelf nog enkele CD’s uitgebracht en had als zelfstandig ondernemer een eigen studio, platenlabel en een internationale internet-distributie. Helaas bleek dit niet rendabel genoeg waardoor Annelies en ik ‘iets nieuws’ moesten bedenken.

Door mijn passie voor chemie en herinneringen aan mijn enthousiaste scheikundedocent op de middelbare school, leek het onderwijs mij wel wat. Ik begon in 2007 bij het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum als onderwijsassistent, omdat ik geen lesbevoegdheid had. Dus eerst studeren voor mijn 2e graads en op mijn 60e behaalde ik mijn Master (met 1e graads-bevoegdheid). Nu ben ik daar docent Scheikunde en probeer ik gemotiveerde pubers in klas 3 tot/met 6 enthousiast te maken voor dit vak.

Als je mij 5-10 jaar geleden gevraagd zou hebben of ik mijzelf bij een Historische Kring zou zien aansluiten zou ik stellig ‘nee’ hebben gezegd. Toch merkte -zelfs- ik dat je op een zeker moment meer gaat terugkijken en herinneringen, ook aan je oude dorp, waardevol worden. En omdat ik over een paar jaar toch tijd genoeg heb, heb ik me enthousiast aangemeld bij de HKL. Ik hoop bijdragen te leveren aan het Kwartaalbericht en onze website. En omdat ik jarenlang lid was van MCC, leek het interview met Jaap Grob (in dit nummer) mij een mooie eerste opdracht.