Nieuw erfgooiers-boek

Nummer 123 van het Kwartaalbericht (2013-1) bevatte een artikel van Anton Kos met de titel ‘Erfgooiers en hun gemene gronden’. Dit was het eerste van een serie die uiteindelijk veertien afleveringen zou bevatten. Het laatste deel werd gepubliceerd in Kwartaalbericht 139 (2017-1).

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 150 [2019-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Op basis van deze artikelenreeks heeft de Stichting Stad en Lande van Gooiland een nieuw boekje van de hand van Anton Kos uitgegeven, met de heldere titel ‘Erfgooiers’. Belangrijk doel van de Stichting Stad en Lande is de geschiedenis van de erfgooiers levend te houden en daar levert deze nieuwste publicatie een bijdrage aan. In tien hoofdstukken beschrijft het door Hans Schaapherder mooi vormgegeven boek de geschiedenis van de erfgooiers, beginnend met het klooster van Elten, waar Nardinclant (het latere Gooiland) toen onder viel, en eindigend met de laatste vergadering van de Vereniging Stad Lande van Gooiland in 1979.

Het boekje (48 pagina’s full colour; formaat 21 x 21 cm.) is in de Lindenhoeve en in diverse boekhandels in het Gooi te koop voor € 9,95.