Jos Joosen erelid Historische Kring Laren; erepenning voor Bert Wolda

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Historische Kring Laren (HKL) op 6 januari 2024 is penningmeester Jos Joosen benoemd tot erelid. Hij kreeg uit handen van voorzitter Mariëlle Bax het bijbehorende beeldje van een ‘schaap-met-de-vijf-poten’. Ledenadministrateur Bert Wolda, die wegens ziekte helaas zelf niet aanwezig kon zijn, ontving de erepenning van de HKL.

Jos Joosen besloot vorig jaar te stoppen als penningmeester. Zijn opvolger bij de HKL is Nico Willard. Eind december besloot Jos ook te stoppen als bestuurslid. In zijn kielzog heeft Bert Wolda zijn werk als administrateur van de leden-donateurs neergelegd. Hij werd opgevolgd door Eric Snelders, die tevens redactielid en advertentieacquisiteur is.

Jos blijft nog wel verbonden aan de HKL en wel als gastheer op de zaterdagmiddagen.

Jos werd eind 2008 gevraagd als penningmeester. Tegelijk met Jos trad Bert Wolda aan voor de ledenadministratie.

Jos was niet alleen penningmeester, maar ook allerlei hand- en spandienstenwerk ging hij niet uit de weg. Zo schreef Jos nieuwe, door Bert Wolda ingeschreven leden aan en voorzag ze van het eerste pakketje Kwartaalberichten. Verder viel hij in waar dat nuttig of nodig was.

In HKL-Kwartaalbericht 158 stond Jos als vrijwilliger ‘in het zonnetje’ en daarin voegde hij nog aan het rijtje werkzaamheden toe: “Ik schrijf helaas ook af en toe een ‘In Memoriam’ in het Kwartaalbericht. Ja, dat krijg je als je lang meeloopt en veel mensen kent.” Jos vond heel duidelijk: “Vrijwilligerswerk is wel vrijwillig, maar niet vrijblijvend.”

Jos Joosen zegt 15 jaar plezierig met Bert Wolda te hebben samengewerkt. “Bert had de discipline en de punctualiteit van de levensverzekeraar bij wie hij jarenlang gewerkt heeft. Hij staat niet graag in de schijnwerpers. Dat maakt hem niet gelukkig. Hij heeft wel de juiste kenmerken en instelling voor de functie van ledenadministrateur: discreet (vertrouwelijk werk), secuur (gegevens moeten kloppen), uitstekend gevoel voor cijfers en kostenbewust (hij bracht de herinneringsbrieven voor leden die hun jaarlijkse financiële bijdrage vergaten te betalen rond in de BEL-dorpen). We hebben heel wat werkbesprekingen gehad. Daaruit ken ik zijn gevoel voor humor. Dat verwacht ik ook van een Amsterdammer. Bert hield van een duidelijke taakverdeling. Ik ken hem in al die tijd als toegewijd en loyaal,“ aldus Jos.

Foto: Jos Joosen (links) met voorzitter Mariëlle Bax.

(Publicatiedatum 12 januari 2024)