Herinneringen van een oud-schoolmeester

Kerstmis 1959: het eerste trimester op de Tarcisiusschool zit er op. In een heel nieuw gebouw; een 6-klassige school met zo’n ruim 210 jongens. Voor elke klas een aparte garderobe met toiletten. Een school zonder gangen; deze waren in verband met de bestedingsbeperking weggelaten. In plaats hiervan was de bespaarde ruimte benut voor een aula met een klein toneel en een handenarbeidzaal.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 98 [2006-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Jan Vos

Voor het personeel was een ruimte beschikbaar om koffie te drinken en te vergaderen. Een duister en kil hok zonder enig uitzicht. Als zodanig is het nooit gebruikt. Een gymnastiekzaal was niet aanwezig. Gymnastiek werd gegeven op de speelplaats of op een stukje grasveld achter de school. In een schuurtje naast de fietsenberging stonden diverse toestellen en andere voor de gymlessen benodigde materialen.

Ongeveer tien jaar later werd een gymzaal gebouwd aan het Engelsjan. Voor de zaal een groot sportveld. Het geheel omgeven door een stevig hek. Oh , wee als de kinderen uit de buurt op het veld gingen spelen. Er mocht alleen maar onder schooltijd gebruik van worden gemaakt – de politie lette er op.

Dit eerste jaar werd de Kerstviering groots aangepakt. Er werden toneelstukjes ingestudeerd, koortjes gevormd en decors gebouwd. Ruimte en middelen hadden we voldoende. En aan vrije tijd had je als schoolmeester natuurlijk geen gebrek werd verondersteld. De pastoor en de kapelaans vonden de viering zo geweldig, dat er op Eerste Kerstdag ’s middags in de Goede Herderkerk snel een viering werd georganiseerd. Het hele repertoire werd in de kerk opgevoerd voor de parochianen. De meisjesschool werd ook “uitgenodigd” om de viering luister bij te zetten. Het voltallige personeel in de weer op Eerste Kerstdag. Je had maar aanwezig te zijn. De pastoor was voorzitter van het schoolbestuur en had in die jaren heel wat te vertellen.