Erfgooiers geportretteerd

Wie in 2015 de in Singer Laren tentoongestelde foto-expositie ‘Koos Breukel. Erfgooiers’ gemist heeft of de foto’s nog wel eens opnieuw zou willen zien, kan nu terecht in het op 3 november 2017 verschenen boek ‘Erfgooiers geportretteerd’.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 143 [2018-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Wim Keizer

Zoals de naam al zegt, bevat dit boek markante portretten van erfgooiers. De hoofdmoot van het boek heet ‘Gooise geërfden’ en bevat veertig personen, met per afgebeelde persoon steeds twee pagina’s: aan de ene kant de naam en het geboortejaar en aan de andere kant een paginagrote foto, gemaakt door Koos Breukel. Maar het boek, geschreven door historicus Anton Kos en uitgegeven door de Stichting Stad en Lande van Gooiland en het Goois Natuurreservaat, is veel meer dan een bundeling portretten. Het bevat ook een kleine twintig foto’s van erfgooiers-familieleden en fraaie Gooise natuurfoto’s van Dirk Kome met hier en daar wat snelwegen en auto’s erbij.

Daarnaast is er tekst. Beschreven wordt wie Koos Breukel is. Er is een korte geschiedenis van het Goois Natuurreservaat. En natuurlijk ook van wat het boek bij een getekend portret van Co Breman wel Gooise ‘oermensen’ noemt: de erfgooiers. Het verhaal begint met graaf Wichman van Hamaland in 968 en via de Erfgooierswet van 1912 eindigt het met de laatste ledenvergadering van de Vereniging van Stad en Lande van Gooiland op 28 april 1979.

Om de geschiedenis van de erfgooiers levend te houden en de eeuwenoude archieven te bewaren is in 1977 de Stad en Lande Stichting opgericht, later Stichting Stad en Lande van Gooiland genoemd.

Van 28 oktober t/m 3 november organiseerde deze stichting, samen met andere instellingen de ‘Week van de erfgooier’. Er was 3 november een afsluitende bijeenkomst in de Grote Kerk te Naarden waar voor de ongeveer driehonderd aanwezigen het boek gepresenteerd werd. Professor dr. Herman Pleij, emeritus hoogleraar historische Nederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, hield een inleiding. Hij noemde een verschijnsel als de erfgooiers typerend voor de Nederlandse samenleving, met als bijzonderheid dat het ging om plattelandscultuur, terwijl geschiedenis in Nederland veel meer gekoppeld is aan stadscultuur. De sterke traditie van iets wat zo lang bestaan heeft als de erfgooiers vergeleek hij met het andere typisch Nederlands verschijnsel van de eeuwenoude waterschappen: belanghebbenden verenigen zich en willen in hoge mate autonoom zijn. En zijn daardoor altijd in conflict met een centrale overheid. Maar decentralisatie is volgens Pleij de pijler van Nederland. De plek, de regio is belangrijk, want die geeft antwoord op de vraag: wie ben ik?

Het boek is te koop in de webshop van het Goois Natuurreservaat. Prijs € 29,95 (excl. administratie- en verzendkosten van € 5). Het boek kan ook gekocht worden bij de meeste boekhandels in het Gooi.