Willem Steelink jr. (1856-1928)

Willem Steelink jr. (1856-1928)

Kunstschilder, etser en lithograaf

Willem Steelink werd op 16 juli 1856 in Amsterdam geboren. Zijn vader was kunstschilder en staalgraveur. Dus was het heel begrijpelijk dat Willem toen hij interesse kreeg voor de schilderkunst, de eerste lessen van zijn vader ontving. Hij begon met etsen en heeft zich deze bewerking geheel eigen gemaakt.

Mary van der Schaal

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 148 [2019-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

De oudste vorm van diepdruk is de gravure. Bij een gravure tekent de graveur rechtstreeks op de metalen ondergrond. Hiervoor gebruikt hij een burijn, een driezijdig, aan het einde afgeschuind instrument. Door de hardheid van het materiaal kenmerkt de gravure zich door haar ietwat hoekig karakter. De graveur steekt met de burijn van zich af. Kenmerkend zijn de regelmatige lijnen met een spits begin. Metalen die in aanmerking komen, zijn zachte metalen zoals tin en lood, maar ook iets hardere metalen als zilver, messing, goud en zelfs staal. Met een schraapstaal worden de overtollige krullen (braam) weggehaald en de plaat wordt, indien nodig, weer glad gemaakt. De gravurelijn is te herkennen aan het aanzwellen en weer afnemen van de lijn, een gevolg van de driehoekige vorm van de burijn. De gravure is een lijnprocédé. Tegenwoordig werkt men veel met een laserstraal.

Peter de Grote, Tsaar van Rusland. Staalgravure door Willem Steelink Jr. naar een schilderij van Johannes Bosboom.

Enfin, Willem vond etsen te begrensd en ging van 1873 – 1879 naar de Rijksacademie in Amsterdam onder leiding van B. Wijnveld. Daarna naar de tekenacademie te Antwerpen, tot 1881 onder leiding van Ch. Verlat. Die bracht hem de fijne kneepjes van het figuurschilderen bij. Al vrij snel daarna gaat hij als zelfstandig schilder aan de slag. Zijn schilderstukken zijn veelal geschiedkundige onderwerpen, ook etste hij schilderijen na van beroemde schilders zoals Johannes Bosboom en Jozef Israëls.

Zelfportret Willem Steelink jr.

Willem was erg reislustig, wilde nieuwe indrukken opdoen. Hij ging werken in Duitsland, Italië en België. Ook in Nederland schilderde hij in verschillende plaatsen. Zijn interesse in de geschiedenis werd allengs minder en hij richtte zich meer op het heden. Zijn vader was navolger van de Haagse School en Willem kenmerkte zich ook door dit genre. 

Onverwacht bezoek

Hij werd bevriend met Hein Kever, die hij ontmoette toen hij enige tijd in Laren werkte. Zij werden dikke vrienden. Willem werd gegrepen door de prachtige schapenschilderijen die door Anton Mauve, Hein Kever en andere schildervrienden als H.J. van der Weele en Jan van Essen, gemaakt werden. Uit deze groep ontstond later de Larense School. Zij ontsproten aan de Haagse School, waarmee ze stilistisch veel verwantschap vertoonden. Ofschoon Willem bekendheid verwierf door zijn genrestukken in romantische stijl, was hij tevens een uitmuntend figuurschilder. In 1916 portretteerde hij zijn kleindochtertje Jopie Wijtman en dit portretje spreekt voor zich.

Zoals al eerder werd opgemerkt, heeft Willem in heel veel plaatsen geschilderd. Maar ‘Het Gooi’ was zijn favoriete plek. Ook in Lunteren, Vierhouten, Leende, Wezep, Elspeet, Nunspeet, Amsterdam, Eefde, Scherpenzeel, Heeze, Rijsserberg, Noorden, Den Haag, Renswoude, Bennekom, Elsen, Lochem en Voorburg heeft men hem aan het werk gezien. Zijn schapenschilderijen vielen op door de weergave van de rustige, pure natuur en prachtige lichtval. Men herkende hierin duidelijk de invloed die Anton Mauve op hem gehad heeft. In 1912 vestigde Willem zich in Laren, eerst op Groeneweg 62 en daarna Torenlaan 870 (Adresboek Laren-Blaricum 1914/1916). Maar voorheen heeft hij ook nog gewoond in Scherpenzeel (1892), Den Haag (1898) en Amsterdam (1917), waar hij schilderde met Francois Pieter ter Meulen en Herman van der Weele.

Buitenland
Zijn werk werd goed verkocht, vooral in Duitsland, Engeland en Canada had men interesse in zijn werk. Intussen heeft hij les gegeven aan W.F. Boekstal, R. Lenselink en H. Verkerk. Hij was lid van Pulchri Studio te Den Haag, Artii et Armicitea te Amsterdam en de Hollandse Tekenmaatschapppij te Den Haag. Hij heeft ook verschillende onderscheidingen voor zijn werk ontvangen, zoals de Belgische Kroonorde, de Italiaanse Lazarusorde en een gouden medaille te München. Tevens was hij Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Ook heeft hij meegewerkt aan verschillende exposities. Vooral in Scherpenzeel en Nunspeet kent iedereen zijn prachtige werken.

Portret van Johanna van Soest-Wijtman, kleindochter van de kunstenaar – 1916; gesigneerd met initialen en geannoteerd ‘Laren’ rechtsboven; geannoteerd ‘Jopie Wijtman Laren 1916’ verso; olieverf op paneel; 15,5 x 13,2 cm.

De tentoonstellingen van ‘De Schapenschilders’ in het Noord-Veluws Museum zijn heel bekend. Daar kon men werken bezichtigen van de kunstschilders Anton Mauve, Taco Mesdag, Hendrik Willem Mesdag, Sientje Mesdag-Van Houten, Francois Pieter ter Meulen, Willem Hendrik van der Nat, Willem Henry Singer jr., Jan van Vuuren, Herman van der Weele, Cornelis Westerbeek en natuurlijk Willem Steelink jr. Willem Steelink jr. overleed op 27 november 1928 in Voorburg.

Bronnen: Kunstgalerie Kompaen Lisse, Internet, Noord-Veluws Museum Nunspeet.