Wie heeft informatie over gevallenen?

Het Comité 4 en 5 mei Laren probeert de 70 slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit Laren, die jaarlijks herdacht worden, een gezicht te geven. De oorlog is lang geleden en de namen van de personen die omgekomen zijn als gevolg van de bezetting zeggen veel inwoners niets meer. In het boek ‘Schieten op de maan’ is de lijst, zoals in 2005 samengesteld werd door Ernst Wortel, afgedrukt (zie afbeelding).

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 159 [2022-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen dit kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

Tekst: Wim Keizer

Het Comité heeft vorig jaar rond de viering van 4 en 5 mei een oproep gedaan te helpen informatie te geven over deze personen en herhaalt deze oproep: “Wij willen graag in contact komen met personen die ons kunnen helpen meer over de namen en hun geschiedenis op papier te krijgen, opdat wij niet vergeten.  Dat kunnen mensen zijn die de oorlog nog hebben meegemaakt, maar ook kinderen of kleinkinderen die de verhalen kennen. Mogelijk heeft u informatie over onderduikadressen en onderduikers in ­Laren, want daar is natuurlijk officieel niets van vastgelegd. Ook dat willen wij graag weten.”

Wie informatie heeft, kan daarover contact opnemen via het mailadres: ­4en5meicomite@laren.nl. Ook bellen kan, met John Timmerman op 06 51288842 of Chris Bogaers op 06 51206066.

De oproep van vorig jaar heeft geleid tot een reactie van de nicht van Hennie Bus. Hennie (93) is de oudste dochter van Johannes Bus die in de oorlog op ’t Klooster in Laren woonde. Hij kwam om bij een hongertocht in 1945 in de buurt van Voorthuizen en Hennie was daar als 16-jarige bij, samen met Bets Kaarsgaren van de Smeekweg, eveneens 16. Ook zij was daar met haar vader.

Meer over dit verhaal komt in nummer 160, voor een deel gewijd aan de Tweede Wereldoorlog.