Voorwoord Kwartaalbericht 128

Voorjaar! Iedereen en alles komt uit zijn of haar winterslaap! En dat na een winter van niks.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 128 [2014-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Antoinetty van den Brink, voorzitter

De oude foto’s van schaatsende mensen, de rode oren ver weggestopt in de door oma gebreide muts en onder de jekker kranten om de allerergste kou buiten te houden, herinneren ons eraan dat koude winters wel degelijk bestonden. De meest besproken winter is wel de Hongerwinter, 1944/1945, waarbij de toch al aangedane bevolking ook nog een barre winter te verduren kreeg met weinig –veel té weinig- voedsel. Dat is lang geleden maar herinneringen, ook de nare, houden we vast als kostbare stenen. Traditiegetrouw leest u in dit kwartaalbericht weer over die oorlog. Stilstaan bij verliezen, bij wat was, stilstaan bij onze vrijheid, stilstaan en bidden dat het vrede blijft. Vrijheid en democratie: te weinig beseffen we daarvan de grote waarde! Het is zó’n voorrecht in een vrij en democratisch land te wonen. Om je heen kijkend in de wereld, besef je dat des te meer. In Washington staat op het Korea-monument: Freedom is not free! Obama gebruikte deze tekst tijdens een van zijn speeches in Nederland. Vrijheid, onze vrijheid kostte mensenlevens. Jeugdjaren die in ellende voorbij gingen, dierbaren die gescheiden werden en joodse mensen die constant in angst leefden en velen die het ook niet hebben kunnen navertellen… Het voorjaar na de winter: nieuw willen beginnen, opruimen, in het geval van de Tweede Wereldoorlog was het ook de wonden likken en het verdriet een plaats geven, diep ademhalen en doorgaan. Vaak beschadigd.

Bij voorjaar hoort ook de schoonmaak. Vroeger nodig na een winterlang stoken, nu om een nieuw begin te markeren. Tuinen worden weer geharkt, planten gepoot en de ramen gezeemd. Voor het tweede jaar organiseerden ook wij een schoonmaak-opruim-doe-dag. Met een enthousiast aantal vrijwilligers hielden wij huis in de Lindenhoeve. In één dag werd enorm veel werk verzet zowel binnen als buiten. Vrijwel alles is van zijn plaats geweest of door onze handen gegaan. De mensen van het archief waren aan het eind van het jaar al voortvarend begonnen met het opschonen van het zogenaamde ‘platte’ archief. Van alles wat dubbel was, werd het beste exemplaar bewaard. Veel werd gedigitaliseerd en het systeem weer overzichtelijker gemaakt. Binnen begonnen we met raggen, vitrines soppen en alle ramen weer ‘doorkijkbaar’ maken. Zoals bij zoveel huizen stapelt de ‘rommel’ –in een historisch centrum natuurlijk allemaal waardevol om het verhaal erachter- geruisloos op tot in alle gaten en hoeken. Rigoureus werd daar nu wat aan gedaan. De rest weer op zijn plaats en een mooie rustiger ruimte om de nieuwe tentoonstellingen te kunnen maken. Na de Warrekam-explosie aan beeldmateriaal en herinneringen –het was een ware ontmoetingsplek voor vele Warrekammers- is de volgende expositie inmiddels geopend: Broeders van Saint Louis in Laren. Naar aanleiding van de honderdjarige Aloysiusschool belichten wij de rol van de broeders in ons dorp. Gelijktijdig hebben we een prachtige collectie inktpotten van Carel en Marja van Hest in de vitrines. Inktpotten van over de hele wereld, maar vooral uit Frankrijk en Nederland. Een bijzondere collectie die je niet vaak ziet! En omdat alle goede dingen in drieën gaan, komt ook de negentigjarige Bijenvereniging Laren/Blaricum vanaf half mei in en om de Lindenhoeve exposeren en hun belangrijke verhaal vertellen. Ná een mooi voorjaar wordt het in Laren in het algemeen en in de Lindenhoeve in het bijzonder ook vast een mooie zomer. We hopen u te ontmoeten!