Villa ‘Groenendaal’

Deze oude ansichtkaart dateert uit de jaren 1925/1935. Hier vond op 7 augustus 1927 een vreselijk ongeluk plaats door twee op elkaar botsende locomotieven van de Gooische stoomtram. Hierbij kwamen 4 mensen om het leven.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 99 [2007-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bep De Boer

De villa ‘Groenendaal’ stond aan de Naarderstraat nr. 49. Het is alweer een hele poos geleden dat de villa werd afgebroken. Hiervoor kwamen een paar nieuwe villa’s voor in de plaats op de nummers 47-49 en 49a.

Het uitzicht waar Marie Cremers over schreef was naar de akkers die nu vanaf de Drift zijn te zien. Vanaf de Singer loopt een zandpad richting Drift/Werkdroger er tussendoor. Marie schreef deze herinneringen en gedicht in 1925. Dat waren dus herinneringen uit haar kindertijd.

De Hein Keverweg die langs de achterzijde van ‘Groenendaal’ loopt was er nog niet. Misschien was er wel een zandpaadje. En er was nog geen of weinig bebouwing zodat Marie kon genieten van de zonsondergang. Hein Kever overleed in 1922. Die leefde dus nog toen Marie Cremers bij oma logeerde. Trouwens, hij woonde aan de Naarderstraat in villa ‘De Werken’ op nr. 41. Hij was dus bijna de buurman van haar Oma. Ook villa ‘De Werken’ werd gesloopt en ook daarvoor kwam nieuwbouw in de plaats.

Deze koppen herinneren nog aan villa ‘Groenendaal’. Toen zaten ze in de muurpalen van de ingang bij de weg. Nu zien we ze terug in de muurpalen van de villa Naarderstraa4t 9A.