Van Erven Dorenspark

Op het terrein van voorheen de voetbalclub LFC, het z.g.n. Postiljonplan, vinden we de namen van verschillende architecten. Eén daarvan is het Erven Dorenspark, genoemd naar de Larense architect Jan Frederik van Erven Dorens.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 143 [2018-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bep (G.L.) De Boer

STRATEN, LANEN, WEGEN, PARKEN EN PLEINEN IN LAREN

Op 25 augustus 2004 heeft het college van B&W van Laren besloten om deze straat de naam “Van Erven Dorenspark” te geven. Het Van Erven Dorenspark is samen met de Hanrathsingel, Rueterstraat en De Bazellaan onderdeel van het Plan Postiljon. De commissie, die bestond uit 3 raadsleden en de gemeentesecretaris, kozen voor deze straatnamen omdat de gekozen architecten hun stempel hebben gedrukt op de bouwstijl van Laren.

Jan Frederik van Erven Dorens was een architect die bouwde in de Larense bouwstijl. Hij werd geboren te Amsterdam op 31 juli 1904 en overleed te Figanières, departement Var in de regio Provence-Alpes – Côtes d’Azur in Frankrijk op 10 oktober 1994.

Van Beeverlaan 15, Laren

Op 20 mei 1930 trouwde de heer van Erven Dorens met Marguerite Henriëtte Scherhag. In 1937 vestigde het gezin zich in Laren en ging wonen aan de Van Beeverlaan 15, de woning die hij zelf had ontworpen. In die zelfde rij woningen aan de oneven kant staan ook woningen die Van Erven Dorens heeft ontworpen. Maar hij ontwierp ook de villa “De 27 Sparren” aan de Hart Nibbriglaan en een Houten Landhuis aan de Vredelaan 16. Ook rond de Jagersweg in Laren bouwde hij 46 woningen. Verder ontwierp hij veel villa’s en landhuizen in het Gooi en ver daarbuiten, zoals b.v. de villa op het landgoed “Arendshorst” in Aerdenhout en de woningen aan de Eeuwigelaan te Bergen. In 1959 ontwierp hij een poort voor de St. Jansprocessie in de St. Janstraat. Ook was Van Erven Dorens een verwoed golfer en was hij lid van toneel vereniging “De Papegaai”. Voor deze vereniging ontwierp hij de decors.

Bronnen: Laarder Courant De Bel; Sil Wijnvoort-Bibliotheel Laren; Marit Evers- Gemeente Laren; Karin Riezebos-Het Nieuwe Instituut Den Haag.