90 (+2) Jaar MCC – deel 5

In het nieuwste kwartaalbericht nummer 165 (Augustus 2023) vindt u het 5e deel van de reeks artikelen over de historie van MCC. De vorige keer zijn we gestopt in 1949: een jaar met het door MCC georganiseerde eerste officiële bondsconcours als absolute hoogtepunt en we bespreken nu de jaren 1959-1951.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 165 [2023-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

In 1949 geeft MCC acte de présence tijdens een huldiging van inspecteur Willem Boog. Op 15 juni wordt Boog toegesproken door een van zijn vrienden J. Landré en door oud-burgermeester van Nispen van Sevenaer. Het lijkt erop dat dit feest vooral ook bedoeld is om het onrecht dat Boog is aangedaan, recht te zetten. Onder leiding van Broeder Philibertus steekt ook MCC Boog een hart onder de riem met een muzikale serenade, waarbij ook het Wilhelmus en Lang zal hij leven wordt gespeeld.
Een paar weken later is MCC van de partij tijdens de Blaricumse Oranjefeesten op 9 juli, ter gelegenheid van het koperen huwelijksfeest van Juliana en Bernard en natuurlijk zien we MCC bij vele andere Larense feestelijkheden, zoals een serenade bij de verjaardag van de (vermeend) oudste inwoner van Laren Koba -van Lijs – Wikkerman.

1950 – Bestuurlijke veranderingen

Na de oorlog komt een belangrijke verandering in de Vereniging op gang. Tot aan de oorlog zijn het uitsluitend Broeders die de scepter zwaaien, gesteund door Laarders (‘Leken’) die de helpende hand bieden en de club financieel steunen.

Stef Willard en Wim van Dijk zijn vroeg betrokken bij MCC: zij doen al in de jaren 30 goed werk voor de vereniging en zijn betrokken in de organisatie van belangrijke evenementen. Na de oorlog zijn zij de eerste niet-Broeders die bij het bestuur komen.

Dat is een belangrijke stap: de Broeders waarderen het vele werk dat deze leken voor MCC doen met hun netwerk in de gemeenschap. Ook Jan Arnold, Jan van Lier en Nico van Dort, die veel vrije tijd in de club steken, krijgen later een positie in het bestuur.

Stef Willard, directeur van de Tapijtweverij aan de Cornelis Bakkerlaan stelt direct na de oorlog ruimte in zijn fabriek beschikbaar voor repetities, immers kan het KJC gebouw nog niet worden gebruikt doordat de bezetter het gebouw heeft uitgewoond. Stef Willard regelt ook de nodige financiën als er nieuwe instrumenten moeten worden aangeschaft. Naast verbonden aan MCC, is hij Gemeenteraadslid, bestuurslid bij de KVP, erelid van LVV, en secretaris bij de Kegelclub. Het is dan ook een grote slag dat hij op 3 februari plotseling, 45 jaar oud, tijdens doorreis in Ede, overlijdt. Zijn uitvaart is op zaterdag 4 februari met grote belangstelling.

Dit is ook aanleiding om nieuwe bestuursverkiezingen uit te schrijven: in april 1950 wordt een nieuw bestuur wordt gekozen met Jan van Lier, Broeder Albericus, Jan Arnold, Wim van Dijk, Nico van Dort en Wil de Valk.

In het volledige artikel kunt u lezen over de ambities van MCC aan het begin van de jaren ’50, de rol die Wil de Valk speelde, nieuwe veranderingen in het bestuur, over de feestweek van 1950 met het Larens Dorpsfestival, over de onthulling van het nieuwe monument op de brink tijdens de dodenherdenking van 1950, over het concours bij Johannes Roothaan in Amsterdam, het ontstaan van het lijfblad ‘De Bazuin’ en het 20-jarige jubileum in 1951. Ook bespreken we de voorbereidingen op de gedenkwaardige reis naar Trossingen.

Op een later moment zullen we meer onderdelen van het artikel op deze website plaatsen.