1952 – De reis naar Trossingen (1)

Het onderstaande bericht bevat aanvullend archiefmateriaal en tekst bij het artikel over de geschiedenis van MCC, dat verschijnt in Kwartaalbericht 165.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 165 [2023-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

In het artikel in Kwartaalbericht 165 vertellen we over de voorbereidingen op de reis naar Trossingen. Maar het eigenlijk verhaal over Trossingen komt pas in het volgende artikel. Maar hieronder vast een paar aardige archiefstukken om ‘de sfeer te proeven’.

Zoekplaatje

De onderstaande foto is van de slotmanifestatie op zondag 27 juli 1952. U ziet een enorme mensenmassa – alle deelnemende korpsen en het publiek verzamelen zich op het plein en de omliggende straten. Het was een ongekende manifestatie. En dan het zoekplaatje: kunt u de groep MCC’ers terugvinden? Ze staan er echt op – als u goed kijkt zijn meerdere gezichten nog goed te herkennen.

De regels tijdens de reis

Voorafgaande aan de reis stuurt Broeder Nazarius een brief aan de ouders van alle MCC’ers die mee gaan naar Trossingen. Lees eens mee over snoepgoed, zakgeld en rookwaren ….

En dan de afsluiter van de brief “Mogen wij er tenslotte nog op wijzen, dat ieder zich in Duitsland behoorlijk en netjes gedraagt, ook bij onze gastheren in Trossingen. Trossingen is in die dagen vol Duitsers en vreemdelingen. Laten wij uitblinken door ordelijkheid en beschaafdheid, zowel bij het eten als in onze omgang. Ieder houdt zich strikt aan de aanwijzingen van de leiding, ook al zal dat soms misschien een offertje kosten. Wij zijn het grootste korps dat in Trossingen komt. Veler ogen zijn op ons gevestigd. Laat MCC een goede beurt maken !!! Houdt de naam Laren en Holland hoog !!!

Groepsindeling

Voor de reis naar Trossingen worden groepen gemaakt, voor de indeling in de twee bussen, maar ook voor het verblijf in Trossingen. De oudere leden worden aangewezen als groepsleider voor de jongere leden.