28 Juni 1950 – Concours Johannes Roothaan

Het onderstaande bericht bevat aanvullend archiefmateriaal en tekst bij het artikel over de geschiedenis van MCC, dat verschijnt in Kwartaalbericht 165.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 165 [2023-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

De Amsterdamse RK Mondaccordeon Club Johannes Roothaan bestaat in 1950 20 jaar. Zij organiseert op zondag 18 juni, het tweede RK Bondsconcours, waarvoor alle aangesloten
verenigingen, inclusief MCC worden uitgenodigd. MCC krijgt in maart een muziekstuk toegestuurd dat verplicht moet worden gespeeld en daarnaast mag MCC een vrij nummer spelen. Blijkbaar schiet het verplichte nummer in het verkeerde keelgat van de verenigingen – het instuderen van een nieuw onbekend muziekstuk met zo’n grote groep kost nu eenmaal veel meer tijd. Het bestuur van Johannes Roothaan komt later, na overleg tussen de geestelijk adviseurs en voorzitters van de verenigingen, op haar aanwijzingen terug. Elke vereniging, en dus ook MCC, mag drie verschillende composities inzenden waarvan de Concours commissie er dan 1 zal kiezen die gespeeld moet worden.

Door de straten van de Jordaan.

De enorme stoet MCC’ers vertrekt om half een vanaf het Johannes Roothaan huis – door de straten in de Jordaan – richting het concoursterrein.

De concertwedstrijd

Op de foto hieronder zien we een groot deel van MCC (ca. 60 leden) op het podium – klaar voor de concertwedstrijd waarin zij onder meer het stuk ‘Le Destin Misérable’ gecomponeerd door Wil de Valk zal spelen.

Weet u namen bij de gezichten?

Weet u namen bij deze gezichten, laat het ons weten. Bijvoorbeeld door een bericht te sturen naar info@historischekringlaren.nl met als onderwerp ‘Foto Johannes Roothaan 1950’.

Prijzen

De prijsuitreiking vindt pas later plaats: het bestuur wordt uitgenodigd om op 23 juli in het Roothaanhuis te verschijnen om de 1e en 2e prijzen in ontvangst te nemen.

En, zoals eigenlijk bij elke mijlpaal die door MCC wordt bereikt, is de firma Hohner een van de eersten om te feliciteren met het behaalde resultaat.