Lezing Pieter Hoogenraad over WO II op 2 mei

Op donderdagavond 2 mei houdt de Hilversumse historicus Pieter Hoogenraad In de Lindenhoeve, centrum van de Historische Kring Laren (HKL), om 20.00 uur een lezing over de bezettingstijd in het Gooi (inloop vanaf 19.45 uur).

Hij zal daarbij vooral ingaan op de gebeurtenissen in Hilversum en Laren. Hoogenraad schreef het boek De Polar Bear Divisie en de bevrijding van Hilversum en was een van de makers van de film Hilversum Bezet en Bevrijd, die op 4 en 5 mei weer wordt vertoond in het Hilversumse Filmtheater.

In mei 1940 was de Duitse inval. Plaatsen zoals Laren en Hilversum kregen een NSB-burgemeester, Joodse inwoners werden in de vernietigingskampen vermoord en het verzet pleegde sabotagedaden. Bij bombardementen vielen onder de bewoners talloze slachtoffers.

De hoogste Duitse militair in ons land, generaal Christiansen, vestigde zich met zijn staf in Hilversum. De Wehrmacht maakte de wijk Trompenberg tot Sperrgebiet. Daar werd de grootste bunker van de Atlantikwall gebouwd. Van daaruit zou in mei 1945 generaal Blaskowitz naar Wageningen rijden om de regeling van de capitulatie van de Duitse troepen te ondertekenen.

Op zaterdag 27 april (Koningsdag) zal de Lindenhoeve gesloten zijn.

De tentoonstelling over de Berg-Stichting, die gemaakt is door kinderen van de derde klassen van Laar & Berg, zal in de Lindenhoeve op zaterdag 4 mei officieel geopend worden door Ineke Hilhorst, initiatiefnemer van het Monument voor de Joodse kinderen Zij houdt een lezing over de Berg-Stichting en de 48 kinderen die in de oorlog zijn gedeporteerd en vermoord.

(Publicatiedatum 24 april 2024)

.