Tentoonstelling Laren en de Berg-Stichting; lezing 2 mei; Lindenhoeve 27 april gesloten

Leerlingen van Laar & Berg maken elk jaar een indrukwekkende tentoonstelling geïnspireerd op WO II en de Berg-Stichting, het Joodse kindertehuis waar vandaan 48 kinderen zijn gedeporteerd en vermoord in de concentratiekampen. Deze expo zal van zaterdag 20 april tot eind mei te zien zijn bij de Historische Kring Laren.

Voor leerlingen vanaf groep 8 is er een vragenlijst over het onderwerp beschikbaar. De vragen zijn hier te downloaden. De antwoorden liggen ter inzage bij de tentoonstelling.

De tentoonstelling is daarna elke zaterdag (van 14.00 – 16.00 uur) en woensdag (van 13.00 – 15:30 uur) tot eind mei te bezichtigen.

De tentoonstelling sluit aan bij de herdenking die op woensdag 17 april zal plaatsvinden bij het Monument voor de Joodse kinderen. Zie ook de website van het monument.

De Lindenhoeve zal in verband met de atelierroute ook zondag 21 april van 14.00 tot 16.00 uur geopend zijn.

Op zaterdag 27 april, Koningsdag, is de Lindenhoeve gesloten.

Opening 20 april

Ineke Hilhorst, initiatiefnemer van het Monument voor de Joodse kinderen, zal de tentoonstelling op zaterdag 20 april om 14.00 uur openen met een lezing over de Berg-Stichting en de 48 kinderen die in de oorlog zijn  gedeporteerd en vermoord.

Lezing 2 mei

Op donderdagavond 2 mei houdt de Hilversumse historicus Pieter Hogenraad om 20.00 uur in de Lindenhoeve een lezing over het Gooi in de Tweede Wereldoorlog (inloop vanaf 19.45 uur). Hij zal daarbij vooral ingaan op de gebeurtenissen in Hilversum en Laren. Hoogenraad schreef het boek De Polar Bear Divisie en de bevrijding van Hilversum en was een van de makers van de film Hilversum Bezet en Bevrijd, die op 4 en 5 mei weer wordt vertoond in het Hilversumse Filmtheater.

In mei 1940 was de Duitse inval. Plaatsen zoals Laren en Hilversum kregen een NSB-burgemeester, Joodse inwoners werden in de vernietigingskampen vermoord en het verzet pleegde sabotagedaden. Bij bombardementen vielen onder de bewoners talloze slachtoffers. De hoogste Duitse militair in ons land, generaal Christiansen, vestigde zich met zijn staf in Hilversum. De Wehrmacht maakte de wijk Trompenberg tot Sperrgebiet. Daar werd de grootste bunker van de Atlantikwall gebouwd. Van daaruit zou in mei 1945 generaal Blaskowitz naar Wageningen rijden om de regeling van de capitulatie van de Duitse troepen te ondertekenen.

(Publicatiedatum 12 april 2024)