Klaaskampen 35

Aan de Klaaskampen nr. 35 zien we boven de voordeur een gevelsteen met een prachtige zeilboot in kleur. De tekst op de gevelsteen is:

Wel – Vaert

De gevelsteen werd vervaardigd door de bewoonster van dit huis. Zij heeft met haar (overleden) man 35 jaar een boot gehad waarmee ze hebben gevaren van Schiermonnikoog tot Yerseke en wat daartussen ligt. Ze waren watersporters in hart en ziel. Daarom maakte ze deze gevelsteen als een herinnering aan heerlijke tijden op het water. Met ‘Wel Vaert’, bedoelt ze niet welvarend of rijk te zijn maar ‘een goede vaart’ te hebben.

Naast het raam aan de voorzijde van het huis zit ook een kleine gevelsteen. Ook zelfgemaakt. Mevrouw zag eens een foto van een kooikerhondje in het blad Landleven. Ze is er meteen verliefd op geworden. Toch is het er nooit van gekomen om een kooikerhondje te kopen. Wel heeft ze een kleine gevelsteen gemaakt.

Bep (G.L.) De Boer

Bronnen: Mevr. M. Blomhert; Foto’s: Bep (G.L.) De Boer.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 147 [2019-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.