In het zonnetje: Herman Strating

In 1997 is Herman Strating begonnen Bep Vos te helpen met het bezorgen van onze kwartaalberichten. Later nam hij nog meer werk van hem over. Echter, na het overlijden van Bep Vos, kwam de vraag van het bestuur of hij de volledige verantwoording wilde nemen voor de verspreiding en bezorging van de kwartaalberichten. En dat deed hij.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 110 [2009-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Foto en tekst Bep De Boer

Het aantal leden steeg snel, vooral toen er in de media steeds meer werd geschreven over de renovatie van de “Lindenhoeve”. Het werven van bezorgers/koeriers was gelukkig niet moeilijk en nog steeds levert het geen moeilijkheden op. Momenteel zijn er 23 bezorgwijken en ongeveer 90 postadressen. Wanneer een nieuw nummer van ons blad uitkomt, gaat Herman eerst naar Yvonne Majoor in het archief van de “Lindenhoeve”. Zij print de bezorglijsten, en tevens de etiketten voor de postadressen. Herman neemt dan een stapel enveloppen mee en gaat aan de slag om deze voor verzending klaar te maken. Het kwartaalblad erin, postzegels erop en dan naar het postkantoor.

Daarna naar Super De Boer om een flink aantal lege dozen te halen. Soms moet hij daar wel twee keer voor rijden want er zijn niet altijd voldoende dozen! Met zijn vrouw Nel zet hij de zaak op een rij, en gaan ze aan de hand van de bezorglijsten de bladen tellen en in dozen doen. Hij brengt dan de dozen met de kwartaalbladen naar de koeriers. Meestal eerst naar de koeriers die de bladen buiten het dorp moeten bezorgen. Het tellen en inpakken doen Herman en Nel vaak op maandag. Ze beginnen dan om 9 uur te tellen, in te pakken en in de auto te zetten. In de middag rijden ze volgens een vaste route en brengen de bladen bij de koeriers. Altijd zijn er wel een paar niet thuis. Dan gaat Herman later op de dag nog een keer bij ze langs. Als er dan nog steeds niemand thuis is, gaat hij bellen om een afspraak te maken wanneer hij ze dan kan afleveren. Lastig is het wanneer iemand met vakantie is en Herman dat niet weet. Na herhaalde keren bellen schakelt Herman een reserve-koerier in en wordt het blad alsnog bezorgd. Dankzij het vele werk van Herman en zijn vrouw Nel, en de inspanning van de vele koeriers, komt uw blad ieder kwartaal steeds weer op tijd in de bus, waarvoor heel veel dank. Herman zijn grote hobby is het boetseren van beelden. Hier zien we hem aan het werk in zijn atelier, aan de kop van de ram Andreas van de Zuiderheide.