In het zonnetje

Gerrit Verhoef

Het gesprek met een enthousiaste Gerrit Verhoef verloopt geanimeerd. Niet alleen over de Historische Kring, waar hij samen met Bep De Boer, Yvonne Majoor en Jan Dijkman al jaren met veel plezier en interesse voor de archivering van al het materiaal zorgt, maar ook als secretaris van de Stichting Oude Landbouwgewassen Laren (S.O.L.L.) mede de initiatiefnemer van de tentoonstelling over de S.O.L.L. in Laren.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 113 [2010-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Gerda Meulenkamp

De tentoonstelling is nog tot begin oktober iedere zaterdag te bezoeken van 14.00 tot 16.00 uur in de Lindenhoeve. Hij vertelt over het ontstaan van de Stichting in 1994. Destijds konden er enkele paardenweitjes in beheer worden genomen door een paar enthousiaste vrijwilligers. Daarmee ontstonden toen de eerste landbouwgebiedjes. Het bestuur bestaat tegenwoordig uit leden van de Historische Kring, de Vereniging tot bevordering der bijenteelt in Nederland/subver. Laren/Blaricum, vrijwilligers van het Goois Natuurreservaat en vertegenwoordigers van de omwonenden van de in haar beheer zijnde akkers. De doelstelling van de Stichting was en is nog steeds: het herstel en behoud van de in en om de dorpskern van Laren gelegen Engen en Engrestanten voor de traditionele Gooise landbouwgewassen. Begonnen met het beheer van een paar gebiedjes zijn er nu 5 grotere gebieden met als eigenaar het Goois Natuurreservaat en 16 kleinere gebieden van Natuurbeheer. Om het zaaien en oogsten te kunnen bekostigen zijn er nu in totaal 350 sponsoren.
Dit jaar is er spelt, gerst, haver en triticale (noot: een kruising tussen rogge en tarwe) en aardappels ingezaaid en inmiddels al merendeel geoogst. Van de gerst wordt sinds kort bier gebrouwen en het bier is onder de naam “Larens Blond” te koop bij slijterij van Diemen. Een tweetal Larense boeren; de broers Willem en Jan Bon staan de S.O.L.L. ter zijde met hand en span­diensten. Op de vraag of er in de toekomst nog wel genoeg boerenkennis zal zijn, antwoordt hij dat de zonen van beiden al interesse tonen en daarmee wordt de toekomst veilig gesteld.

Ik vraag nog naar de borden, die oorspronkelijk zijn geschilderd door de Larense kunstschilder Paul Goyaart en die bijna bij alle grotere gebieden staan. Door een nieuw procédé met kunststof zijn de borden nu weersbestendig. In totaal staan er 18 van die mooie borden!. Ze zijn het aanzien waard. Heel wat wijzer geworden besluit ik dit gesprek en gaat Hans nog even met hem een paar mooie foto’s maken bij een van die mooie borden bij een net geoogst akkertje.

Tip: Gaat u eens een wandeling maken langs de Drift, Naarderstraat, Vredelaan, Zevenend, Zevenenderdrift en Eng e.a. Daar wordt je blij van, een maand geleden stonden er nog gewassen, met korenbloemen, kamille en klaprozen. Inmiddels, als ik dit schrijf is het half augustus en zijn de meeste landjes al gemaaid en geoogst! Herfst en winter zijn ook mooi!

PS: Kort na dit interview is Gerrit Verhoef tijdens het oogstfeest op 22 augustus j.l. door Burgemeester Roest tot ereburger van Laren benoemd.

Foto’s Hans Schaapherder