‘Bol an’: boek over Larense burgers, verdwenen boeren en sjieke buitenlui

Eind november 2019 verscheen ‘Bol an’, het nieuwe boek van de bekende Laarder Leo Janssen. Namens het Kwartaalbericht stelde ik hem zes vragen over zijn rijk geïllustreerde uitgave, waar ook materiaal uit het archief van de Historische Kring Laren voor gebruikt werd.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 151 [2020-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Wim Keizer

Wat betekent ‘Bol an’?
Leo Janssen: “‘Bol an’ is Larens dialect voor ‘Rustig aan’. Bol betekent eigenlijk zacht.”

Wat is de achterliggende gedachte van het boek, waarom heb je het geschreven?
Het was eigenlijk makelaar Jacques Walch die mij een paar jaar geleden vroeg een column te gaan schrijven voor het Larens Journaal. Maar ik vond dat niet echt kunnen, temeer omdat ik als wethouder dat gemeentelijk magazine zelf in het leven had geroepen. Begin 2018, het was de tijd van de strijd om het behoud van de zelfstandigheid van Laren, kreeg ik het idee om te vertellen, waarom het zo belangrijk was voor die blijvende onafhankelijkheid te gaan die door Larense families vele decennia lang was opgebouwd. Want ‘wat je niet ziet, bestaat niet’ en ik wist dat dat unieke dat onze gemeenschap heeft gevormd, bestond in de verhalen van de mensen. Door die te vertellen krijg je meer binding, ‘sociale cohesie’ met een duur woord. Ik benaderde Jacqueline Roest van de Laarder Courant de Bel of ik daarin een stukkie mocht schrijven. Vijfhonderd woorden kreeg ik, en een vaste pagina op 7. Ik was dolblij, ik hou van schrijven en taal verbindt. Ik heb het ook geschreven, omdat ik mij verzet tegen het beeld – vaak door bewoners van buiten het dorp geuit – dat Laren alleen maar een rijke, poenerige buitenkant heeft. De werkelijke rijkdom bij Laren zit van binnen. Er wonen zoveel bijzondere karakters. Dit is een mooie vorm om daarover te vertellen. Eigenlijk is het allemaal begonnen bij mijn schoonouders thuis op De Pijl. Daar heb ik de passie voor dit unieke dorp meegekregen, gestold in de alledaagse verhalen die aan tafel werden verteld. Over ‘tradities’, dorpsfiguren, en gebeurtenissen die Laren als gemeenschap hebben gevormd en bepaald. Maar ‘Bol an’ gaat niet alleen over vroeger. Het staat midden tussen de Larense ‘traditie’ en 2020.”

Is het een bundeling van je columns of is het meer dan dat?
“Het is meer dan alleen maar de columns. Vooral door de vormgeving en de vele bijzondere afbeeldingen, waarbij Gerard Morsink en Wiet de Boer van de Historische Kring me erg  geholpen hebben.”

Waar is het boek te koop en hoeveel kost het?
“Het boek is te koop bij de Larense Boekhandel en Bruna in Laren. Het telt 264 pagina’s full colour en kost 29,95 euro. Het ISBN is 978-90-822588-6-8.”

Wil je nog iets kwijt over het boek?
‘‘Bol an’ is zoals dat heet, met een ‘tongue-in-cheek’, een knipoog, geschreven. Ik zoek wekelijks ook niet de harde lach: een glimlach per week is voldoende. Van meet af aan kreeg ik veel reacties op mijn column. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht, maar zo’n bevestiging van een mede-dorpsbewoner doet me iets. Vroeger ging het bij de televisie keihard om de kijkcijfers, nu ik wat ouder ben en mijn omroepverleden alweer twintig jaar achter mij ligt, strelen deze opmerkingen mij evenzeer. Misschien nog wel meer. Ik vind het gewoon grappig dat ik als ik aan het wandelen ben, achter mij hoor: ‘Bol an’.”

Heb je een paar personalia over jezelf?
“Ik ben al 47 jaar getrouwd met de Larense kunstenares Annemarie Bitter. Tot 2000 was ik creatief directeur van Endemol en de motor achter ruim zestig televisieprogramma’s. Daarvoor ben ik 17 jaar werkzaam geweest bij de radio. Van 2006 tot 2011 mocht ik wethouder en loco-burgemeester in Laren zijn, totdat ik jammer genoeg ziek werd en moest stoppen. Over Laren heb ik verschillende documentaires gemaakt en boeken gepubliceerd. Verder zit ik in een aantal besturen: Larens Behoud, Willeke Alberti Foundation, The Amsterdan Baroque Orchestra & Choir, Laren Klassiek, Laren Literair en het Politiek Café. Binnenkort beginnen we daar weer mee. Het ene bestuur kost wat meer tijd dan het andere. ‘Bol an’ kan bij mij wat beter geregeld, hoewel… ik hou ervan.”