Bertus de Leeuw

Een markante Laarder is niet meer in ons midden. Op 73-jarige leeftijd is hij vrij onverwacht op 20 juni 2002 van ons heengegaan.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 81 [2002-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Meta Loeff-Duurland

Ik ken weinig mensen die “larenser” waren dan Bertus. Hij was een van de eerste leden van de Historische Kring Laren. Al had hij in zijn jeugd weinig opleiding genoten, door veel te lezen heeft hij zijn interesses ontwikkeld en kon hij over veel onderwerpen meepraten. Mijn eerste kringavond – samen met Karel – was in de kerk van de Nederlandse Protestantenbond aan de Kerklaan. Bertus de Leeuw, die ik voordien al kende, was daar toen ook al aanwezig. Zijn vader Klaas de Leeuw had een grondwerkersbedrijf, dat ook de bouwputten voor een nieuwbouwproject groef voor de firma Duurland.

Bertus werkte hier ook aan mee. Bovendien was Bertus een goed tekenaar en hij heeft ook de tekenacademie gevolgd. Kunstschilder Henk Slijper was zijn leraar en in die tijd leerde Bertus zijn vrouw – die ook tekende – Sabine Duinker kennen. Hun gezin kreeg twee dochters en een zoon. Een van zijn geliefde pleisterplaatsen was het Bonte Paard. Larenser kan het niet. Toen Sabine er niet meer was woonde hij alleen – soms met de kinderen – op de Ericaweg. Later woonde hij op de Geuzenhoek en tenslotte verhuisde hij met zijn boeken, platen en de poes naar Johanneshove, waar hij is gestorven. Bertus was Laren nog nooit ‘uit’ geweest.