Anne Frank in Laren

In de jaren 1939 en 1940 kwam een meisje uit Amsterdam af en toe in Laren logeren. Dat meisje was Anneliese Marie, kortweg Anne genoemd, die kwam logeren bij vrienden van haar ouders. Dit meisje, Anne Frank, die aan het Merwedeplein in Amsterdam woonde met haar ouders en zusje Margo, genoot van de Larense buitenlucht. Anne Frank, wie heeft niet van haar gehoord of haar dagboeken gelezen, logeerde bij de familie Cauvern aan de Oude Kerkweg nr. 25.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 87 [2004-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Door Bep De Boer

Isa Cauvern-Monas was vroeger de secretaresse van Otto Frank, de vader van Anne. Na haar huwelijk met Ab (Abraham) Cauvern, waren ze nog steeds goed bevriend met elkaar. Op dit adres woont nu al jaren de heer M. Waaijer, oud-onderwijzer van de, toen, Openbare Lagere School aan het Schoolpad. Die vindt het maar wat geweldig dat Anne Frank in zijn woning heeft gelogeerd.

Het huis droeg toen de naam “’t Konijnenhol”, dat stond op de luifel boven de voordeur. De familie Cauvern hield namelijk konijnen, vandaar de naam. En die konijnen hielden ze op zolder, want buiten of in de garage was een beetje riskant, want dan konden ze wel eens in de nacht verdwijnen. En op zolder kon hun hond Dopy er niet bijkomen.

In die tijd werd er bij de familie Cauvern een baby geboren, dochter Ruth. En zelfs op het geboortekaartje werd “’t Konijnenhol” genoemd. Op de foto zien we Anne Frank voor het huis aan de Oude Kerkweg 25 staan met de hond Dopy.

Anne overleed in maart 1945 in het concentratie kamp Bergen Belsen. Twee maanden voor de bevrijding van ons land. Als ik nu langs dit adres loop of fiets dan denk ik meteen aan deze foto. Anne Frank in Laren, wie had dat ooit gedacht.

Met dank aan de Anne Frank Stichting en Gerlof Langerijs.

Wilt u meer lezen over Anne Frank? In de Openbare Leeszaal en Bibliotheek Laren-Blaricum zijn de volgende boeken te leen:

• Het Achterhuis, dagboeken van Anne Frank, samengesteld door Otto Frank en Mirjam Pressler.
  • Anne Frank, door Edith Schreuder
  • Anne Frank & Etty Hillesum, door Denise de Costa
  • Anne Frank, een geschiedenis voor vandaag, samengesteld door Menno Metselaar en Ruud van der Rol.
  • Anne Frank in the world, door Dienke Hondius
  • Anne Frank Huis, een museum met een verhaal, samenstelling Anne Frank Stichting.
  • Anne Frank voor beginners en gevorderden, door David Barnouw.
  • De dagboeken van Anne Frank, samenstelling Ned. Instituut voor Oorlogsdocumentatie.
  • Ik heet Anne, zei ze, Anne Frank, door Jacqueline van Maarsen.
  • Omtrent “Het achterhuis”van Anne Frank, door Frans du Mong.
  • Over het dagboek van Anne Frank, het huis en de stichting vanaf het begin tot vandaag, onder redactie van de Anne Frank Stichting.
  • Het verborgen leven van Otto Frank, door Carol Ann Lee.
  • Verhaaltjes en gebeurtenissen uit het Achterhuis, door Anne Frank.
Het huis op de Oude kerkweg 25 in 2004, foto gemaakt door Bep De Boer