Drie nieuwe vrijwilligers in archief

De Historische Kring Laren heeft drie nieuwe vrijwilligers voor het archief kunnen vinden zodat het oude team, bestaande uit Ingeborg Capitain, Gerard Morsink en Bep de Boer, aanzienlijk kon worden versterkt. Nieuw zijn Mariëlle Bax, Corrie Goes en Juan van Eck.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 147 [2019-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Wim Keizer

Marielle Bax is bereid gevonden coördinator te worden. In haar reactie op de oproep voor nieuwe archiefvrijwilligers zei zij: “Over de jaren heen heb ik mij altijd actief ingezet op het gebied van vrijwilligerswerk en heb ik dat altijd met veel plezier gedaan. Daar ik in diverse landen heb gewoond, heb ik veel ervaring met het samenwerken en coördineren van verschillende groepen mensen en kan ik me flexibel opstellen. In Toronto was ik op The York School medeoprichtster van York International Parents Association, waar ik veel te maken had met ouders, leerlingen, leraren en stafmedewerkers. Ik vond het altijd leuk om in een team te werken en om samen iets moois te bewerkstelligen. Deze werkzaamheden heb ik in Nederland voortgezet en ik ben sinds oktober 2017 een actief lid van de PTA (Parents Teacher Association) van de internationale school in Hilversum. Daarom dacht ik, na het lezen van het artikel over het archief in het Larens Journaal: ‘dit is iets voor mij’. Ik heb een kunsthistorische achtergrond, heb ervaring in het archiveren, ben goed in organiseren en op orde brengen van documenten en kan goed samenwerken met andere mensen.”

Corrie Goes kreeg bij haar vroegere werkgever, een financiële instelling waar zij sinds 1986 werkzaam was, langzaam te maken met de overgang naar digitalisering. Zij groeide daarin mee, maar dossierkasten waren nog niet weg te denken, iets wat ook bij de Historische Kring nog geruime tijd zal blijven, omdat het onmogelijk is alles wat wij over de Larense geschiedenis hebben met terugwerkende kracht te digitaliseren. Maar zij is enthousiast over beide aspecten, Corrie reageerde op de oproep met de woorden: “Het lijkt me een uitdaging mee te helpen om alle gegevens en informatie van de Historische Kring te digitaliseren Ook denk ik tegelijkertijd nog meer te weten te komen van het dorp waar ik geboren en getogen ben.”

Juan van Eck is ook met pensioen en werkte in het verzekeringswezen, de laatste jaren voor luchtvaartverzekeringen. Hij vindt het leuk om een bijdrage te leveren aan het (culturele) behoud van ons dorp, door middel van werkzaamheden in het archief. Hij woont in een gerestaureerde boerderij, maar die wordt hem te bewerkelijk. “Ik zoek iets anders, maar wel in Laren. Ik ben zeer geïnteresseerd in de geschiedenis van Laren en heb ook zelf veel boeken en knipsels bewaard.”

De oproep voor nieuwe vrijwilligers in het archief heeft ook opgeleverd dat zich enkele nieuwe gastvrouwen en een gastheer voor de zaterdagmiddag (openstelling Lindenhoeve van 14.00 tot 16.00 uur) hebben aangemeld. Die worden in het volgende nummer aan u voorgesteld.