Schenkingen 4e kwartaal 2018

3/10: Van mevr. Kelderman-van Leeuwen te Loosdrecht kregen we een hele stapel boeken. Van alle boeken 1 exemplaar. • Laren in oude ansichten; • De Nederlandse stoomtram in oude ansichten; • Het leven van Tijmen en Antje; • De NZH 1, Noord-Zuid-Hollandse vervoermaatschappij, het tramtijdperk; • Laren door de straten heen; • Van paardentram naar dubbelgeleide, een historische terugblik op ruim 100 jaar bussen en trams in Amsterdam; • In het spoor van de Gooische tram.

6/10: Van mevr. Meulenkamp kregen we 1 exemplaar Ach Lievetijd; • 1 exemplaar De Zoom van het Gooi; • 1 map documenten gemeenteraad; • 1 exemplaar Laren ook uw woonplaats.

24/10: Van mevr. Nijssen te Laren kregen we een envelop met documentatie over de kunstschilder Max Liebermann en de Vlasschuur.

3/11: Mevr. Mirjam Post schonk ons een theelepel van 12½ jaar Van der Schaal en een medaille van W.I.K (Willen Is Kunnen), 1e prijs turnen 1970.

17/11: Mevr. A. van den Brink schonk ons bouwtekeningen van haar vorige huis ‘De Padakkers’; • 1 penning van de St. Jans basiliek; • 1 wijwater bakje; • 2 tekeningen van Toon de Jong en 5 grote groepsfoto’s.

24/11: Mevr. W. Horst-Wikkerman schonk ons 1 adres­boek Laren 1957/58; • foto’s van Houthandel Van Dijk; • 1 oude foto Fa. Zeegers aan de Brink; • 1 foto Herders.

24/11 Mevr. Van Lingen-van den Brink schonk ons een tekening van het oude politiebureau en het nieuwe politiebureau dat was gebouwd aan het Plein 1945; • 5 delen knipselkrant van de gemeente Laren en 1 adresboek Laren 1991/92. Enige tijd geleden werd ons geschonken een map documentatie over Bert Haanstra.

8/12: Dhr. Slokker te Laren schonk ons een stapel oude bladen van Tussen Vecht en Eem en enkele bladen van De Vrienden van het Gooi.

12/12: Mevr. Ida van Veen, ook bekend als Ida van Maurik, schonk ons een stapel knipsels van Handweverij De Knipscheer. Verder veel artikelen van De Knipscheer, zoals 1 bonboekje, 24 foto’s, 1 rol etiketten Knipscheer, 1 soort handboor en totaal 15 cliche’s van de Knipscheer. Ook schonk ze nog 3 foto’s van een voetbalclub en een oude foto met mannen in een boot.

22/12: Dhr. W. v.d. Zwaan schonk ons het boek/­proefschrift ‘De Ebed Jahweh-Profeten’, door pater Venantius de Leeuw.

Allen danken wij hartelijk voor hun schenking aan de Historische Kring Laren!

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 147 [2019-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.