2003: Het jaar van boerderij

Op 6 februari is “Het Jaar van de Boerderij” van gestart gegaan. Het initiatief werd genomen door Ellen van Olst, oud-directeur van de Stichting Historisch Boerderij-Onderzoek.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 83 [2003-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Foto: Boerderij De Deel, op de hoek Tafelbergweg / Oosterend / Oude Naarderweg.

Op haar tochten door boerendorpen en agrarische gebieden werd haar duidelijk dat het niet goed ging met de boerderijen. Ze worden in ras tempo gesloopt. In de laatste twaalf jaar is 18% van de boerderijen gesloopt. Van de 192.000 boerderijen die er rond 1940 nog in ons land stonden, zijn er nog 90.000 over. Het boerenbedrijf staat door alle regelgeving, schaalvergroting en het feit dat boerenzonen niet meer staan te popelen om het bedrijf over te nemen, zwaar onder druk.

Het is de bedoeling de mensen wakker te schudden voor het te laat is. De initiatiefnemers willen graag dat het Laren (N, H) respect voor de boerderij weer centraal komt te staan. In een boerderij is de geschiedenis van het dagelijks leven terug te vinden. Er zijn landelijk diverse activiteiten georganiseerd. Zo vindt er onder meer de verkiezing Boerderij van het Jaar plaats en is er vanaf 9 mei tot eind juni elk weekeinde een hoeventocht door alle provincies. Men kan eten, er is muziek en theater en er zijn rondleidingen op de boerderijen.