Voorwoord Kwartaalbericht 121

Het hele leven bestaat uit keuzes maken. Nog deze week konden we kiezen voor rechts, links of het midden, voor groen, rood of paars. We hebben in ons land de vrijheid om te kunnen kiezen -in willekeurige volgorde- voor politieke partijen, voor scholen, voor mensen, voor vriendschappen, voor duurzaamheid, voor de zorg die we willen. We kiezen voor datgene waarvan we denken dat dat het beste bij ons hoort.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 121 [2012-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Ook wij als Historische Kring maken keuzes. Immers, je kan niet álles archiveren en/of digitaliseren, hoe graag we dat ook zouden willen. Als wij een keuze zouden hebben, zouden we (nog) meer ruimte willen hebben. Ruimte om de geschiedenis van Laren, zowel in beeld en woord als in materialen, aan vele belangstellenden te laten zien. Terwijl ik dit schrijf besef ik natuurlijk ook dat we met onze historische Lindenhoeve écht een fantastische plek hebben om die historie te tonen. De tentoonstelling Houthandel Van Dijk die op dit moment te zien is-nog slechts drie weken!- toont ons hoe effectief je met ruimte om kunt gaan. Denkend aan de houthandel, besef je ook dat het niet altijd keuzes zijn die bepalen, maar ook het lot. Het lot dat op 13 november jl. de geschiedenis van ons dorp een hele andere draai gaf. De Kring haastte zich om de boeiende geschiedenis van de houthandel in een boek vast te leggen, zodat die met velen gedeeld kon worden en niet verloren gaat.
Ook dat was een keuze, waardoor andere dingen weer even blijven liggen.

Na de vakantieperiode, waarin we van het EK voetbal, van een Tour de France en ook ruim konden genieten van de Olympische Spelen, gaan we weer over tot de orde van de dag.
De tentoonstellingscommissie staat in de startblokken om u mee te nemen naar de ruim honderdjarige L.F.C. In de Lindenhoeve zal de geschiedenis van deze Larense voetbalclub voor enkele maanden zicht- en leesbaar zijn in vele foto’s en documenten. Ook kozen we als Kring om in het najaar twee avonden voor donateurs en andere belangstellenden te verzorgen. Op 18 september is men welkom om onder andere mee te kijken naar de documentaire van Ineke Hilhorst over de voettocht naar Santiago de Compostela van haar neef Vincent Hilhorst, die hij precies tien jaar geleden vanuit Laren startte. De documentaire was eerder op de televisie te zien. De tweede avond waarvoor we ook iedereen zeer van harte uitnodigen is op 16 oktober. Ruud van Lieshout zal een lezing met muziek verzorgen over zijn decennialange loopbaan in de opnamestudio waarbij hij met vele bekende Nederlanders mocht werken. Beide avonden beginnen om 20.00 uur.

De maand oktober is de Maand van de Geschiedenis, met als thema: Arm of Rijk. Een thema wat wonderwel aansluit bij ons dorp. Waren we in de 18e eeuw nog een dorp van arme boeren en wevers, anno 2012 horen we bij de top vijf van rijkste gemeenten van Nederland. Is dat belangrijk of voelen we ons daar beter door? Ik denk het niet. Wat wél belangrijk is dat we in het verleden al keuzes hebben gemaakt om die boeiende geschiedenis van dit bijzondere dorp vast te leggen en te delen met iedereen die daar in geïnteresseerd is. U als donateur hoort daarbij, waarvoor we u dankbaar zijn. U zou er nu ook voor kunnen kiezen om vrienden, buren of familie attent te maken op de Historische Kring Laren en hen over te halen om ook donateur te worden of, u geeft aan een van hen een donateurschap cadeau. De keus is aan u.

Wij wensen u een fijne herfst met veel mooie momenten!

Antoinetty van den Brink, voorzitter