Voorwoord

Kwartaalbericht 115, Historische Kring Laren

Het jaar 2011 is voor de Kring heel goed begonnen: op 8 januari opende Wethouder De Jong de tentoonstelling over Rietdekken van ons ‘eigen’ Larens familiebedrijf Gebr. De Boer. Het was de eerste tentoonstelling van de nieuwe commissie: Thijmen van der Zwaan en Winnie Fokker. Het resultaat mag er zijn! Zij namen het stokje over van Mary van der Schaal, die – zo heeft u kunnen lezen in het vorig Kwartaalbericht – het bestuur heeft verlaten. Gerda Meulenkamp zette Mary uitgebreid ‘In het zonnetje’, de rubriek in Kwartaalbericht 114. Daar is door ons weinig meer aan toe te voegen. Ook als bestuur spreken wij onze grote erkentelijkheid uit naar Mary voor de ruim vijf jaar dat zij in het bestuur zat en haar jarenlange ervaring vanuit Eemnes inbracht. Mary blijft nog betrokken bij de Kring, met name vanuit de redactie. Dus, ze is nog niet écht weg!

Antoinetty van den Brink, voorzitter

De vrijwilligster-van-het-jaar-2010, Nel de Haar, heeft een gedeelte van het bedrag dat zij ontving bij deze benoeming in september, beschikbaar gesteld voor de tuin van de Lindenhoeve. Zij stelde niet alleen geld ter beschikking, maar nam ook het voortouw en benaderde een hovenier, de firma Boskoop, om een en ander aan te pakken. De tuin ziet er nu fantastisch uit, met veel onderhoudsarme planten en struiken. De intentie is dat Nel en haar echtgenoot de tuin nu ook fatsoenlijk houden, iets waar het de laatste paar jaren nog wel eens aan schortte. Wij zijn Nel zeer dankbaar voor deze geste. Tenslotte is de tuin een visitekaartje voor de Lindenhoeve. Nu is de tuin mooi aangelegd en onderhouden, de naam staat sinds kort op de zijkant van de Lindenhoeve, daar schijnt ook een licht op én er is aan de zijkant een nieuw hek aangebracht. Er is dus veel in de afgelopen tijd gerealiseerd. In het voorjaar bent u zeer van harte welkom om onder de hooiberg een kopje koffie of thee te drinken en de tuin daarbij te kunnen bewonderen.

Door de wol geverfd!, het boek dat eind maart gaat verschijnen over de geschiedenis van de weverijen in Laren, rolt op het moment dat het Kwartaalbericht bij u in de bus valt, van de pers bij Graficiënt. Het is een uitgebreide publicatie geworden van 120 pagina’s met achtergrondinformatie in de vorm van artikelen en foto’s. Velen hebben gebruik gemaakt van de voorinschrijving. Vanaf 26 maart kunt u het fraaie boek ook aanschaffen bij de Lindenhoeve en bij de Larense boekhandels. U leest er meer over elders in dit Kwartaalbericht.

Een nieuw jaar ligt voor ons en op het moment dat ik dit voorwoord schrijf, fluiten de vogels weer vrolijk buiten en ook de eerste bollen komen dapper en voorjaarsgroen met hun kopjes uit de aarde: het is lente en ook de Kring bruist van energie: energie die we graag willen gebruiken om de geschiedenis van Laren te bestuderen én te etaleren!