Velthuijsenlaan 19

Hier staat de villa van voorheen de familie Mossel. Naast de voordeur vinden we een gevelsteen met de tekst:

HANS MOSSEL
OUD 8 JAAR
29 DEC 1913

Hans (Henri Emile) Mossel, die hier de eerste steen heeft gelegd, werd geboren te Amsterdam op 24 december 1905, was een zoon van het muzikale echtpaar Isaak Mossel, cellist van het Concertgebouw-orkest (1870-1923) en van Jeanette Belinfante, pianiste en muzieklerares (1868-1925). Hans was net zo muzikaal als zijn ouders. Hij was pianist, klarinettist, saxofonist en was in 1922 slagwerker/pianist in een Larense Jazz Band. En in 1936 was hij leider van het AVRO-dansorkest. Daarna nam hij de muziekhandel van Sally Wijnberg boven Tuschinski in Amsterdam over. Hans was getrouwd en had twee kinderen. In 1944 werd Hans gedeporteerd naar Polen waar hij op 4 augustus 1944 overleed in Monowitz.

Bronnen: Laarder Courant De Bel; Joods Biografisch woordenboek; Wikipedia; Archief Gooi en Vechtstreek-Hilversum; Foto’s Bep (G.L.) De Boer.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 148 [2019-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.