Smeekweg – De Goede Herder Kapel

De Goede Herder Kapel werd gebouwd als herinnering aan de Goede Herder Kerk die hier stond van 1956 tot 1984. De kapel werd op zaterdag 18 juni 2011 ingewijd door pastoor J. Vriend.

Links en rechts in de kapel vinden we twee gevelstenen met de teksten:

Ter herinnering aan de Goede Herderkerk 1968 – 1984

Deze kapel is opgericht 18-06-2011

Links van de kapel staat/ligt een grote zwerfkei met een tekst er in gegraveerd:

De Goede Herder
Het gebouw bestaat niet meer, maar
De Goede Herder herleeft in Laren.
Gelovigen herdenken in Laren
de kerk van hun jeugd en later.
Gelieven weten waar zij trouwden.
De één herinnert zich het verleden,
de zonde, de biechtstoel, het berouw.
De kudde koestert het verhaal:
de weerkeer van het verloren schaap,
geluk op de schouders van weleer.
De gemeenschap herbouwt weer
wat verdween: innerlijke vrede
als toevlucht uit het haastig heden.
Gerard Beentjes

De Goede Herder Kerk werd gebouwd in 1955 op de plaats waar eens de schaapskooi en het woonhuis stonden van de schaapherders, de gebroeders Herder. De  architect was Ir. M.J. Granpré Moliére. Pastoor J. Brouwer legde de eerste steen en op 21 november 1956 werd de kerk ingewijd door Mgr. J.P. Huibers.

In juli 1984 werd de kerk gesloten en daarna afgebroken. Er werden op deze plaats huizen gebouwd.

Bronnen: Archief en foto’s Bep (G.L.) De Boer; ansichtkaart

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 148 [2019-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.