Schenkingen 4e kwartaal 2022

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 163 [2023-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

02/10: Van dhr. P. Koerts te Huizen kregen we een stapel bladen van de Laarder Courant De Bel en een doos Blaricumse bladen ‘Hei en Wei’. Die hebben we doorgegeven aan onze collega’s van de Historische Kring Blaricum.

12/10: Ons werd geschonken door Jan en Trees van den Brink uit de nalatenschap van Theo van den Brink een enorme hoeveelheid bidprentjes.

12/10: 2 Dvd’s over Laren en het Gooi ontvingen we van Cor de Vries van de Weggeefwinkel te Baarn.

12/10: Van de Historische Vereniging Vleuten-De Meern kregen we 4 grote foto’s van de Utrechtse Waterleiding aan de Hilversumseweg.

22/10: Dhr. J. v.d. Wardt schonk ons het bord ‘Fouragehandel’ en de balans van de zaak uit 1937/1938.

22/10: Dhr. T. Vos te Eemnes schonk ons: een ingelijste foto van een St. Jansboog, Katholieke Illustraties van 1908, 1923, 1924 en 1938, 1 schilderij voorstellend een huisje op het Hendrik Valkenburglaantje, geschilderd door Jaap Vos, 1 schilderij voorstellend de ‘Laarder Eng’ geschilderd door Th. Stuk.

22/10: Mw. H. Meulenkamp-van Dijk schonk ons een  map oude kalenderbladen en een ets van Ten Broek voorstellend Boeren aan de arbeid op het land te Laren en een bewijs van de Vrijwillige Burgerwacht.

22/10: Mw. L. le Buhan-v.d.Kruis schonk ons een plaatsengeld bakje van de Goede Herderkerk.

02/11: Dhr. K. Loeff schonk ons ‘De Muze in het San’, het betr. het Studentensanatorium en het boek Kunstcollectie Laren.

02/11: Greet en Henk Hagen schonken ons 2 grote foto’s met personen alsmede  een foto van de Hut van Mie en een ingekleurde ets van de Johanneskerk.

09/11: Mw. Ela ter Veld te Wilhelminaoord stuurde ons per post een kalender uit 1973.

23/11: Van de fam. Hortulanus kregen we een lessenaar in delen met opschrift ‘1912 – Laren – 1947 – St. Nicolaas’. Afkomstig van Vos-Bouwmaterialen van het Mauvezand 2.

30/11: Van dhr. K. van Wieringen kregen we een scheerzeepdoosje dat ooit toebehoorde aan de kunstschilder Jaap Dooijewaard.

30/11: Mw. Joke Gillissen schonk ons het dossier van de dames Loeff en Bruijn betreffende de ontwikkeling van het Hamdorffcomplex.

03/12: Van dhr. R. Kloos kregen we het boekje ‘50 jaar Theodotion’.

07/12: Mw. E. Jansen-Nieman schonk ons spullen van haar overleden moeder van 103 jaar oud. Zoals een zeer oude fles siroop van de fa. Van Huijstee, een boek over de familie De Leeuw en een boek van Wally Moes ‘Dorpsvertellingen’, een aantal foto’s van de fa. Jansen en enkele bidprentjes.

10/12: Van mw.  Horst kregen we 12 foto’s van MCC.

14/12: De fam. Grob schonk ons een adresboek uit 1928, diverse foto’s, programma boekjes en een speldje ‘Holland Vrij’.

14/12: Van de wed. Chris Puijk kregen we kledingstukken oud-MCC, een foto album en krantenknipsels en een ordner met MCC stukken.

14/12: Van de wed. Van Kesteren een doos vol mondharmonica’s.

14/12: Mw. Livia Visser-Fuchs uit Baarn stuurde ons 8 oude ansichtkaarten van Laren.

21/12: Marline Schaapherder van de Binckhorst schonk ons het tijdschrift ‘De Scheper’.

21/12: Van dhr. Frank Sanders kregen we een ingelijste afbeelding van de herinrichting van de Laarder eng uit zijn raadsperiode (1994).

Allen danken wij hartelijk voor hun schenking!