Schenkingen 1e en 2e kwartaal 2008

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 104 [2008-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Van mevr. Christenhuis-Calis kregen we 2 kerkboeken en een stapeltje bidprentjes (14) van overleden Laarders.

De heer G. Jaspers schonk ons het boekje “De Nederlandsche Stad- en Dorp-beschrijver”.

Van Mevr. Haring kregen we een metalen beddenkruik en een klisma apparaat.

Van de heer J. Bakker kregen we twee boekjes, één boekje over handweven en één boekje met het jaarverslag van “Hoog Laren “uit 1955.

Een fietsbel-dop van fietsenhandel L.B. Vos kregen we van de heer T. Vos.

De heer E. Wortel schonk ons een doos vol foto’s van Laren. Drie boeken van de “Geschiedenis van Gooiland”, de “Nieuwste geschiedenis van Gooiland 1925-1975”, ”Rondom de Coeswaerde”, “Het leven van Tijmen en Antje” en een bankboekje, kregen we van de heer Leegwater te De Bilt.

De heer E. Wortel gaf een stapel goederen af in de Lindenhoeve, o.a dia’s, kaarten, foto en landkaarten.

Van mevr. Van de Wardt kregen we een reglement van het ziekenfonds, bidprentjes en een oude foto.

Mevr. Horst-Wikkerman had ook bidprentjes voor ons een krantenknipsel.

Van Jan Boer Rookhuijzen uit Hilversum kregen we een klein model boerenwagen.

Een stapel glas-negatieven met beelden van Laren kregen we van de heer A. de Valk.

Mevr. N. de Haar schonk ons 4 boeren theedoeken.

Van de heer E. Wortel kregen we een oude Larense vlag en 2 LP’s.

Mevr. Van der Wardt schonk ons een boekje met foto’s

Een tegel van de Goede Herder kerk kregen we van mevr. S. Majoor.

Mevr. Gerritsen schonk ons een oude foto van een klasje van de Gooische School + een envelop met diverse papieren en documentatie.

Een foto van de zaak van de heer Gorter (Gen G) kregen we van de heer J. Ruis.

Van de heer W.A. Boekelman kregen we een map vol gegevens over de Leeuwenpalen in het Gooi.

De heer Boersma te Laren schonk ons een foto van de Larense Harmonie uit 1948 met de namen van de personen die op de foto staan.

Mevrouw A. Hoes-Levelt schonk ons twee enveloppen vol foto’s. Een paar waren in Laren genomen maar de rest in Blaricum. Bij de Kring in Blaricum is de rest gebracht die tevens voor ons ook weer een stapel foto’s, boekjes, bidprentjes e.d. hadden. Zo komen de spullen door een leuke samenwerking goed op zijn plaats.

Via mevr. Krijnen te Bussum kregen we van het N.G.V. weer 15 kopieën van bidprentjes van overleden Laarders.

Certificaat surveillance hond en persoonlijke gegevens inzake W.A. Rigter, Politie Laren via Mw. Zeeman-Rigter te Callantsoog.

Van de familie De Groot uit Laren kregen we een antiek bureau voor het archief.

De heer J. Dijkman schonk ons een paar “biljetten”schoolgeld. Dat was geld om de kinderen te leren met geld om te gaan.

Via Mevr. E. Willard kregen we van de Kringloopwinkel Eemnes het boekje van L. van Ollefen, de Nederlandsche Stad- en Dorp beschrijver, Het Dorp Laaren, uit 1795.

7 dia’s en 2 foto’s van Laren kregen we van Mw. R. Ooykaas

Via mevr. M. Loeff kregen we van mevr. E. Majoor een grote stapel tijdschriften en boeken.

Per post ontvingen we een glazen stereo positief van de Brink uit rond 1900 en een oude ansichtkaart uit 1907 van de heer J. van Griethuijzen uit De Haag. Hij had ze gevonden op een vlooienmarkt.

Via mevr. M. Loeff te Laren ontvangen van mevr. L. Velthuijsen te Baarn het 4e kwartaal van de Gooi- en Eemlander 1942.

Via mevr. M. Loeff te Laren ontvangen van de heer Ruisendaal te Eemnes een loterijspel van de speelgoedwinkel “Het kabouterhuis” aan de Nieuweweg.

Van mevrouw Majoor te Laren kregen we een doos met boeken, ansichtkaarten en bidprentjes.

Alle schenkers weer heel veel dank.