Schenkingen 1e en 2e kwartaal 2006

In de eerste helft van dit jaar ontvingen we weer diverse schenkingen. Alle inzenders hartelijk dank.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 96 [2006-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Kwartaal 1

• In onze brievenbus vonden we 3 oude foto’s van de familie De Leeuwen De Beer, echter zonder afzender.
  • 300 tulpenbollen werden ons geschonken door de fa. Gebroeders v.d.Wardt te Laren.
  • Van de auteur, de heer Ben Schmitz, van het boek “Van zorg naar zorgminuten een terugblik op vijftig jaar Johanneshove” ontvingen we een exemplaar voor ons archief.
  • In onze brievenbus gevonden 10 bidprentjes en een “Gooische Post” uit 1958.
  • De heer E. Wortel schonk ons een artikel uit “Eigen Haard” uit 1909 en gegevens betr. het huis Molenweg 1.
  • Via de heer A.H.F. de Boer ontvingen we van de heer en mevrouw Sanders-Bong, kop en schotels en een handdoek van Johannes Hove.
  • Van de heer Fakkeldij te Laren kregen we een boekje “StJan”, een boekje “Het Gooi 2”, een boekje “Windmolens”, 1 ex. TVE, en 8 boekjes “Leren Lezen”.
  • Van mevrouw Anneke Koekkoek uit Ermelo kregen we een DVD waarop de genealogie staat van de familie Koekkoek tussen 1877 en 2004.
  • Van de heer K. Grob ontvingen we een foto van het huis van zijn grootouders aan de Zevenenderdrift 9.
  • Van de heer J. van der Kleij te Laren kregen we 18 ingebonden exemplaren van de Katholieke Illustratie.
  • De heer Craats te Baarn stuurde ons 4 oude ansichtkaarten van Laren.
  • Van mevrouw Schoemaker te Laren kregen we een schoenlepel van de schoenhandel De Wit.
  • Van de heer Van Leersum te Laren kregen we een boekje en een poster van Rie Cramer.
  • Van de heer Suasso de Lima de Prado te Laren kregen we een documentatie (boekjes en brief) over het 75 jarige jubileum van de Marijkeschool.
  • Een schietspoel en een handspoel kregen we van mevrouw Alsbach.
  • Van de heer Smit te Laren kregen we een 90 jaar oude kruiwagen.
  • Bidprentjes met bijzondere teksten en CD kregen we van de heer M. Hilhorst
  • Van mevrouw Thielens-Raateland te Oostzaan ontvingen we 5 boekjes van de StJansprocessie.
  • Een stapel familieberichten (overlijdenskaarten, bidprentjes enz.) kregen we van de heer J. Ruis te Laren.
  • Van de heer B. de Groot te Nijmegen kregen we een gitten armbandje met zilveren slot, een foto van de St. Jansprocessie uit 1962, 2 groenten schalen + een vork van Hotel Hamdorff en twee lange pijpen (om te roken), stenen pijpenkoppen en stelen die gevonden zijn in de omgeving van de Gooiergracht en een zilveren hoofdkap voor vrouwen, waarvan het zilvermerk/ keur dateert van 1863/ 64 + een herdenkingstegel van Muziekvereniging “St Jan”.
  • Marijke Hilhorst schonk ons een mapje van 10 foto’s van Juliana Oord, een mapje prentbriefkaarten van de St. Jansbasiliek en 2 stempels.
  • Van de heer G.J. de Ruiter kregen we een klassefoto van de O.B.S. “De Ploeg” en enkele foto’s uit de familie De la Chambre.
  • Van mevrouw Majoor-Brouwer kregen we een ingelijste foto van het Zevenend/Smeekweg, en verder enveloppen met foto’s van de StJansprocessie, het Zevenend, de muziektent, de vrachtauto van Van den Brink en van de bakkerij Spil op de Nieuweweg.
  • Een herdenkingstegel van 100 jaar poffertjeskraam in Laren kregen we van de heer M. Hilhorst.
  • Van mevr. Bouwman-Majoor kregen we een prachtige foto van een optocht in 1938.
  • Van mevrouw Franken uit Ursum kregen we 3 oude Panorama’s uit 1937 met artikelen over Laren erin.
  • De heer Ruizendaal uit Hilversum schonk ons het boek “De vuist van de paus” van Wim Zaal over de Nederlandse zouaven.
  • Een grote foto van de inhuldiging van burgemeester Van Nispen op 1 juni 1909 kregen we van Patrick Majoor.
  • Een keramische legpenning van Jan Hamdorff werd ons geschonken door Vincent Hilhorst.
  • Van de heer en mevr. Loontjes kregen we twee tassen vol materiaal zoals veel kalenders, oude kranten, foto’s en een pijpenrek met pijp.
  • In ruil voor bidprentjes van niet-Laarders kregen we van de Ned. Genealogische Vereniging te Weesp stapels bidprentjes van overleden Laarders.
  • Een envelop vol oude kranten met artikelen over Laren kregen we van mevr. Krijnen te Bussum.
  • Van de heer J.M. Caarls een brief uit 1852 van oud-burgemeester van den Brink over het aanleggen van een grindweg over het zandpad tussen Laren en Hilversum.

Kwartaal 2

• Van mevrouw De Jong kregen we uit de nalatenschap van haar man vele mappen met documentatie over vele onderwerpen in Laren, verder veel foto ‘s, boeken, krantenknipsels enz. enz.
  • Mevr. Majoor schonk ons een Hamdorff agenda.
  • Van mevr. Koster-Calis kregen we een grote foto van de opening van de Amsterdamsche Manufacturenhandel”van GDoes uit 1929.
  • Een boek over 100 jaar ziekenhuis Hilversum en een boek over prins Bernhard kregen we van de heer K. Grob.
  • Van mevr. J. Marjot kregen we het kerkboek van Cornelis Bakker.
  • Van de gemeente Laren kregen we een doos vol oude kadastrale kaarten van Laren.
  • Via de heer Van IJken te Eemnes kregen we 18 foto’s van o.a. het Gat van Hamdorff die werden gemaakt door de heer H. van Arnhem.
  • Van de heer A.L.G. Vos, tuinman /mollenvanger 65 euro.