Rondleiding in De Groene Afslag en lezing over duurzaamheid

Een klein, maar geïnteresseerd gezelschap heeft zondag 11 september 2022 gebruik gemaakt van het programma dat de Historische Kring Laren (HKL) gemaakt had voor de Open Monumentendagen.

Foto: Groene trap in De Groene Afslag;

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 162 [2022-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

Tekst: Wim Keizer

Het thema was dit jaar ‘duurzaamheid’. Reden voor de HKL om samenwerking te zoeken met De Groene Afslag, de circulaire hub van het Gooi.

Om 11.00 uur was er een rondleiding in het gebouw: een multifunctionele ontmoetingsplek bestaande uit café, restaurant, flexwerkplekken en evenementenlocaties.

Na de rondleiding hield Michiel Korthals, bestuurslid van de Stichting Oude Landbouwgewassen Laren (SOLL) en oud-hoogleraar toegepaste filosofie aan Wageningen Universiteit, een voordracht over duurzaamheid in de BEL-gemeenten.

Korthals vertelde dat er tegelijk van alles te veel en te weinig is. Te veel: landbouwhuisdieren, chemie, vervuiling, uitputting en grootspraak (‘Nederland voedt de wereld!’). Te weinig: variatie van landschap, natuur en smaak. Samenwerken met de aarde, de bodem, de dieren en het landschap maakt radicale veranderingen nood­zakelijk.

Hij schreef een aantal boeken over deze kwesties, zoals ‘Goed eten, filosofie van voeding en landbouw’ (2018) en ‘Eetbare natuur, de essentie van landbouw en voeding’ (2021).

HKL-voorzitter Bas Holshuijsen verwelkomt Michiel Korthals (foto’s: Ineke Hilhorst)