Plannen maken en vooruitkijken

Het nieuwe jaar is begonnen en op het moment van schrijven is geen sprake van feest: lockdown en thuisonderwijs. Dat laatste is een enorme uitdaging en valt veel ouders niet mee, naast het eigen werk (als dat er tenminste nog is). Voor de kinderen is het ook geen pretje, realiseer ik mij. Onze Jim wordt binnenkort 9 jaar en zal zijn verjaardag digitaal met zijn klasgenoten vieren. Dat is niet wat je wilt, maar het is niet anders. We moeten er het beste van maken en zelf de slingers ophangen.

Bas Holshuijsen, voorzitter

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 155 [2021-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen dit kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

De wetenschap dat er vaccins zijn ontwikkeld waarmee wij ons kunnen wapenen tegen het Coronavirus – en de mutaties daarvan – helpt mij om de moed erin te houden. Het weer mag dan somber en bewolkt zijn, als je maar lang genoeg zoekt zie je vanzelf de zon ergens schijnen.
Zoals oud-Feyenoorder Johan Cruijff eens zei, “elk nadeel heb z’n voordeel”. Wat overigens weinig mensen weten, is dat die uitspraak eigenlijk helemaal niet is bedacht door Cruijff. De herkomst van de uitspraak is te lezen in een interview met een andere balvirtuoos in De Telegraaf van 31 maart 1970: Willem van Hanegem! Wat daar ook van zij, die tegeltjeswijsheid geldt nog steeds.

Nu er weinig te doen is, zoeken we andere manieren om ons te vermaken. Andere vormen van aandacht voor elkaar, nieuwe hobby’s. Zo  zijn mijn vrouw en ik ineens veelvuldig aan het wandelen. Van korte ommetjes tot lange struintochten over de glooiende hei. Ik beweeg inmiddels meer dan voor de virusuitbraak. Ook bordspelletjes doen het in huize Holshuijsen tegenwoordig goed, zoals Ganzenbord. Ouderwetse kneuterigheid, waar geen iPad of Netflix tegenop kan.
Misschien is ‘voordeel’ een misplaatste term als het over COVID als ‘nadeel’ gaat, maar ik vond het wel aardig om de uitspraak van Van Hanegem onder uw aandacht te brengen, die doorgaans – ten onrechte dus – aan Cruijff wordt toegeschreven. Ook dat is geschiedenis! En ben ik beland bij het onderwerp dat bij de Historische Kring Laren (HKL) centraal staat, de geschiedenis van ons dorp.

De afgelopen maanden is de belangstelling voor onze lokale geschiedenis gegroeid, althans die indruk heb ik. Aan het archief worden per e-mail veel vragen gesteld en voor het boek van Wiet de Boer ‘Straten en personen in het oude dorp Laren’, dat in december is verschenen, is enorm veel belangstelling. Het is de ambitie van het bestuur om die belangstelling vast te houden en te vertalen naar nieuwe vrijwilligers en leden. Alleen zo houden wij de HKL vitaal en levendig.

Op dit moment zijn wij als bestuur druk met het Beleidsplan 2021-2024. Dat betekent plannen maken en vooruitkijken. Het verleden en heden van de HKL verbinden met de toekomst. Kunnen wij onze ‘producten’, zoals het Kwartaalbericht, nog aantrekkelijker maken? Kunnen wij andere, nieuwe diensten aanbieden aan onze bestaande donateurs die ook nieuwe donateurs aanspreken? Zijn er wellicht nieuwe werkgroepen op te richten, omdat er (nieuwe) vrijwilligers zijn die andere onderwerpen kunnen en willen bestuderen?
Het is leuk om dit soort vragen te bedenken en tegelijk een uitdaging om die zelfverzonnen vragen te beantwoorden in een Beleidsplan. Zo’n plan is geen doel op zich. Het bestuur wil daarmee bereiken dat eenieder die betrokken is bij de activiteiten van de HKL meer weet over de organisatie en de activiteiten van de HKL. Dat leidt tot meer gezamenlijk optreden en waardering voor elkaars bijdrage. Om die reden zal het Beleidsplan op de website worden gepubliceerd zodra het gereed is. Ik nodig u van harte uit om daarop op- of aanmerkingen te maken. Bij voorkeur mondeling in de Lindenhoeve, onder de nieuwe kap en onder het genot van koffie of thee (al dan niet met koekje). En graag een beetje eerder dan later in 2021. Maar in elk geval veilig en in goede gezondheid. Dat 2021 maar ons jaar mag worden!