Persoonlijke verhalen over de Tweede Wereldoorlog

Op 5 mei 2020 is het 75 jaar geleden dat Nederland na de capitulatie van de Duitse troepen officieel bevrijd werd. Officieel, want het zuiden werd al vanaf september 1944 bevrijd. En op 7 mei 1945 vielen er door Duitse kogels nog ruim dertig doden bij een schietpartij op de Dam in Amsterdam. Het Waddeneiland Texel moest nog wachten tot 20 mei en Schiermonnikoog zelfs tot 11 juni, voordat Duitse bezetters ook daar verdwenen waren.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 151 [2020-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Voor inwoners van het toenmalige Nederlands-Indië kwam bevrijding pas op 15 augustus en twee dagen later kregen zij te maken met het uitroepen van de Republiek Indonesië.

Traditiegetrouw zal het tweede jaarlijkse nummer van het Kwartaalbericht aandacht besteden aan de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding, zoals die zich in Laren heeft afgespeeld en beleefd werd.

De afgelopen jaren is al vaak gebleken dat er nog steeds foto’s, papieren en andere materialen uit die periode opduiken. Ook bleken zich er in de hoofden van Laarders die de oorlog hebben meegemaakt persoonlijke herinneringen te bevinden die de moeite waard waren te publiceren. Wij vermoeden dat er nog meer van dergelijke herinneringen bestaan. De redactie van het Kwartaalbericht roept Laarders en andere lezers op persoonlijke herinneringen aan WO II niet voor zichzelf te houden, maar met ons te delen om ze te kunnen publiceren. Als u hieraan wilt meewerken, verzoeken wij dat uiterlijk 15 maart 2020 te doen, zodat uw verhaal mee kan in Kwartaalbericht nummer 2/2020 dat eind april zal verschijnen.