Op naar 50 jaar Historische Kring Laren!

Wat vliegt de tijd. Dit jaar bestaat de Historische Kring Laren (HKL) 40 jaar. Een jubileum waar we verschillende keren, op diverse manieren bij stil zullen staan. Nu ga ik nog niet alles uit de doeken doen, maar vaststaat dat we het jaar aftrappen met een fototentoonstelling in de Lindenhoeve, met veel mooie foto’s van Laren. Verder zullen wij u via de Nieuwsbrief en website op de hoogte houden van evenementen. Want er is veel te doen in ons bruisende dorp, waar geschiedenis (voort)leeft.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 151 [2020-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Het dorp, de oorlog, de mensen: bevrijd!

Op vrijdag 24 april a.s. wordt in het voormalige Rabo-pand in de ochtend (vrije toegang – uitstekende koffie) het nieuwe door de HKL uitgegeven boek Het dorp, de oorlog, de mensen gepresenteerd. De inloop is om 10.30 uur, de aanvang is 11.00 uur, het einde zal omstreeks 12.00 uur zijn.

Het boek is van de hand van Ineke Hilhorst en onze secretaris Teun Koetsier. Het is deel 3 van een trilogie over WO II in Laren. De eerste twee delen van deze trilogie zijn Schieten op de Maan, Gezag en Verzet in Laren NH in WO II uit 2016 en De Slag om de Berg-Stichting uit 2017.

‘Het dorp, de oorlog, de mensen’ verhaalt over mensen en de keuzes die ze maken. Een BN’er die al in de jaren dertig waarschuwt tegen het nazisme. Een politicus die voor de NSB kiest. Een van oorsprong Canadese die in het verzet gaat. Een vrouw die spirituele verbindingen legt. Een gewone onderwijzeres, die zich in het hol van de leeuw waagt. Een foute wiskundige. En een Duitse verzetsheld. De verhalen laten zien hoe karakter en omstandigheden een beslissende invloed hebben en bepalen waar de hoofdpersonen staan in de mondiale krachtmeting waarin ook Nederland wordt meegesleurd.

De boekpresentatie is tevens het startsein voor een fototentoonstelling in de Lindenhoeve over Laren in WOII. Mocht u nog beschikken over fotomateriaal van Laren in de oorlog, dan vernemen wij dat graag via info@historischekringlaren.nl. Zie verder in dit nummer ook de oproep van de redactie.

Op 24 mei 2020 wordt ter gelegenheid van de onthulling van het dan gerestaureerde kunstwerk ‘Het Laren van weleer’, door de gemeente een dorpsfestival georganiseerd. Het kunstwerk, dat is ontworpen door de Hilversumse kunstenaar Jacques de Wit en gesmeed werd door Cees Snoeij sr., beeldt de geschiedenis van Laren uit aan de hand van verschillende fragmenten. De HKL zal in dat kader een educatief boek uitgeven ten behoeve van leerlingen van de groepen 7 in Laren. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Naast achteruit kijken, kijken wij ook vooruit. Door vergrijzing hebben wij het ledental de afgelopen jaren wat zien teruglopen. Gelukkig zijn er nieuwe belangstellenden bijgekomen, waardoor de magische grens van 1000 nog altijd binnen bereik lijkt. Dat was bij het 30-jarig jubileum niet anders. Helpt u mee door een lid aan te brengen?

Op naar 50 jaar Historische Kring Laren!

Bas ­Holshuijsen, voorzitter