Ontmoetingen met Bob Ten Hoope
Ik zal omstreeks 13 jaar geweest zijn en woonde toen in de Gemeente Huizen-NH. Elke morgen fietste ik naar Bussum waar ik de middelbare school bezocht. Na schooltijd verbleef ik vaak in een garagebedrijf van de vader van een vriendje. Deze garage was gelegen aan de Generaal de la Reylaan te Bussum waar men de meest vreemdsoortige automobielen kon vinden en repareerde. Het was in deze garage dat de kennismaking met het werk van de kunstschilder Bob ten Hoope begon.
Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 104 [2008-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.
John de Mulder
Op een dag werd mijn aandacht getrokken door een bijzonder type Franse auto. Nieuwsgierig geworden, onderwierp ik het voertuig aan een nader onderzoek en ontdekte hierin stapels aquarellen; landschappen, café-scènes en vooral fraaie vrouwelijke naakten. Op mijn vraag van wie die auto was, zei men mij oh dat is een Bussumse kunstschilder, een levensgenieter die veel in Frankrijk verblijft. Circa 10 jaar later kwam ik Bob ten Hoope (die inmiddels een atelier aan de Velthuysenlaan in Laren-NH. had) weer tegen bij mijn toenmalige (veelvuldige) bezoeken aan Café ‘t Bonte Paard te Laren-NH. Hier voerde ik aan de stamtafel diepzinnige, en lang niet altijd even gemakkelijke gesprekken met Bob.
Onze vriendschap begon pas echt toen ik Bob en zijn toenmalige partner uitnodigde om bij ons thuis eens te komen eten. Wie is deze inmiddels in Nederland en vooral in Frankrijk bekende kunstschilder. Bob ten Hoope is geboren te Bussum op 14 februari 1920 en heeft tot zijn tiende in Amsterdam gewoond en kwam daarna weer terug naar Bussum Op school haalde Bob naast hoge cijfers voor andere vakken tienen voor tekenen. Toch had zijn vader er geen problemen mee dat hij naar de kunstnijverheidsschool en vervolgens naar de Rijksnormaalschool voor tekenleraren ging. Zijn vormgeving werd verbreed aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam onder leiding van Professor van de Berg die het accent vooral op de techniek legde. Professor Röling leerde hem vooral de artistieke kijk. Karel Appel was een medestudent aan de Rijksacademie. Hij was afkomstig uit een kappersfamilie en het kwam wel voor dat hij tussen het modeltekenen in de pauzes Bob’s kapsel onder handen nam.
Als ik terug kijk naar het werk is Bob in de loop der jaren niet veranderd. Ook zijn werk is volgens zijn zeggen over de jaren heen niet wezenlijk verschillend. Van een analyse van de verschillen in zijn werk wil hij niet horen. De omgeving is veranderd en dat heb ik weergegeven.
Wel geeft hij toe dat zijn reizen naar Egypte in 1952 en 1953 invloed hebben gehad op zijn kleurgebruik. Het felle licht en de felle zon dwongen hem tenslotte tot een feller kleurgebruik. Doordat hij op deze manier vertrouwd raakte met die felle kleuren is hij er op den duur aan gewend geraakt ze ook toe te passen in andere lichtomstandigheden. De zon speelt overigens vaak een hoofdrol in zijn werk.
Bob, die binnenkort zijn 88e verjaardag hoopt te vieren verblijft de laatste jaren veelal in zijn geliefde Frankrijk alwaar hij in Pont en Royans in het departement lsère (tussen Valence en Grenoble) een woning en atelier heeft, dicht tegen een donderende waterval aan.