Ons kwartaalbericht: nieuws over de redactie

Wanneer ons kwartaalbericht bij u wordt bezorgd door één van onze vrijwilligers/sters dan pakt u het op en gaat het oude en nieuwe nieuws heerlijk op uw gemak zitten lezen. Maar, heeft u er wel eens aan gedacht hoe zo’n blad tot stand komt? Het is natuurlijk ook vrijwilligerswerk, en in sneltreinvaart vertel ik u wat de redactieleden er voor doen.

Op de foto het redactieteam. V.l.n.r. Peter de Wit, geknield Gerda Meulenkamp, Mary van der Schaal en Hein Verver. Foto Bep De Boer.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 100 [2007-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bep De Boer

Om te beginnen verzamelt Gerda Meulenkamp alle verhalen die door de verschillende auteurs zijn aangeleverd en zet alles in de computer. Het kan gebeuren dat ze zelf hier of daar nog aanvulling weet en verwerkt dat dan, of ze zoekt er nog een foto bij om het verhaal wat te “versieren”, anders wordt het een grijze massa als het alleen maar tekst is. Wanneer ze voldoende kopij heeft verzamelt voor het eerst volgende blad dan komt de redactie bij elkaar en gaan Mary van der Schaal en Hein Verver met Gerda Meulenkamp bespreken of er genoeg verhalen zijn of dat er nog wat bij moet komen, kortom een kleine redactievergadering. Daarna gaat alles naar Peter de Wit, de vormgever van Graficiënt, de drukkerij waar hij werkt en die al jaren ons blad vorm geeft. Hij doet dat in samenwerking met een redactielid. Of Gerda of Hein zijn er bij aanwezig en gezamenlijk wordt het blad opgemaakt. Als ze dan tevreden zijn over het resultaat, wordt een proefdruk gemaakt en die gaat daarna naar Mary om alles te corrigeren. Als het allemaal naar wens is gaat het terug naar Graficiënt (Van Wijland) en wordt het blad gedrukt. Op naar het volgende kwartaal. Als u na lezing denkt, dat is nou precies wat ik zoek om mijn vrije tijd aan te geven, neem dan contact op met Gerda Meulenkamp. U bent van harte welkom als nieuw redactielid.