Nieuwe site Historische Kring en Bel archief op internet

Op 18 september 2008 werd in een volle Lindenhoeve de totaal vernieuwde website van de Historische Kring Laren gepresenteerd. De vormgeving is gebaseerd op een oude menukaart van meesterschilder Albert Neuhuys waarbij grafisch ontwerper Hans Schaapherder de betekenis van het woord menu letterlijk naar het digitale tijdperk heeft gebracht. De nieuwe site kan door de Historische Kring zelf worden onderhouden en aangevuld.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 106 [2008-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Tegelijk met de nieuwe site werd ook de koppeling naar het gedigitaliseerde archief van Laarder Courant De Bel geopend. Op initiatief van André de Valk is bijna het gehele krantenarchief vanaf de jaren ‘20 gedigitaliseerd en gearchiveerd. Wethouder van Cultuur Leo Janssen opende de het archief door een persoonlijke zoekopdracht. En inderdaad vond hij het krantenartikel over de prijs die zijn vrouw ooit heeft gewonnen. Volgens de wethouder “is het een heel bijzonder archief, omdat het digitaal toegang verschaft tot ons papieren culturele erfgoed over het leven van alledag. Voor iedereen toegankelijk. Het is als een goede buur, die je bijpraat over de rijke lokale geschiedenis van ons dorp”. Daarna werden de aanwezigen uitgedaagd zoekwoorden aan te reiken. Hilariteit toen er bij zoekopdracht “Joop Tak” direct een artikel mét foto werd getoond en Joop nogmaals in het zonnetje werd gezet. U kunt de nieuwe site bekijken via www.historielaren.nl en naar het Bel archief doorsurfen via de knop ‘archief’.

De sponsors die de digitalisering van dit unieke archief mogelijk hebben gemaakt zijn: De Holland Combinatie (De Telegraaf), het Coöperatief Fonds van Rabobank Noord Gooiland, het prins Bernhard fonds Utrecht en Noord-Holland, het KF Heinfonds, de Gemeente Laren en Eemnes en de Van Reekum- Van Moorselaar Stichting.