Naarderstraat

Gevelstenen Naarderstraat, Laren NH

De villa “Dennenoord” aan de Naarderstraat werd tussen 1890 en 1900 gebouwd als woonhuis. Het werd in de Tweede Wereldoorlog gevorderd door de Duitse bezetter. Na de oorlog werd het Het Nederlands Studentensanatorium. Het werd op 6 maart 1947 geopend voor studenten met tuberculose. Op 7 oktober 1949 legde de koningin de eerste steen. Zij was beschermvrouwe van het Nederland Studenten Sanatorium. Ze hield een redevoering en daarna pakte ze de troffel en bevestigde ze de steen. Hierna zette de muziek in en uit honderden kelen klonk toen het aloude studentenlied “Io Vivat”.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 150 [2019-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

De tekst op de steen is:

EERSTE STEEN
GELEGD DOOR
HARE MAJESTEIT
KONINGIN
JULIANA
BESCHERMVROUWE
DER STICHTING
HET NEDERLANDS
STUDENTENSANATORIUM
7 OCTOBER 1949

Het moest wel een grote steen zijn, gezien de lange tekst. Ik ben rond het gebouw geweest maar heb niets kunnen vinden. Bleef de vraag, waar is die gevelsteen gebleven?

In die tijd waren er veel acties om aan geld te komen voor het sanatorium. Zo heb ik als schooljongetje stukjes zeep verkocht ten bate van het sanatorium. Op 31 december 1964 werd het sanatorium gesloten. Er werden in die tijd 1351 studenten verpleegd. Tot die tijd werden er 669 universitaire tentamens, 67 universitaire examens, 35 eindexamens V.H.M.O. en 52 andere niet universitaire examens afgelegd. Studie, geestelijke activiteit, geestelijke verzorging, culturele ontwikkeling en beoefening van kunstnijverheid werden aangewend als essentieel onderdeel van de behandeling van de zieke intellectuelen. Op 31 december 1964 werd het sanatorium gesloten als gevolg van de sterk verminderde tuberculose onder studenten. In 1965 werd het gebouw gekocht door de Stichting Verpleeghuizen Nederland met vestiging van psycho­geriatrisch verpleeghuis “De Stichtse Hof”. Vanaf 1970 tot ongeveer 2000 werd het gebruikt als zusterhuis. Daarna volgde een lange tijd leegstand. Op 31 december werd er brand gesticht op de zolder van het gebouw. In 2013 werd het gebouw grondig gerenoveerd voor de Stichting Papageno, met als doel begeleid wonen voor autistische jongeren.

Achter het Studentensanatorium was een nieuw gebouw verrezen van “De Stichtse Hof”. Dat gebouw werd in 1965 in gebruik genomen. Een verpleegtehuis dat steeds maar weer moest uitbreiden. In 1973 werd er alweer een nieuwe vleugel aan gebouwd. “De Stichtse Hof” bleef groeien tot er plannen waren om de boel te renoveren of nieuwbouw te plegen. Het werd nieuwbouw, en zo kwam er een geheel nieuw gebouw onder architectuur van de heer Van Huut, directielid en project-architect van Architectenbureau Alberts & Van Huut. Op 29 juni 1999 werd door de heer A. Hasselt, bewoner van “De Stichtse Hof” en mevrouw J. de Ruiter, medewerkster van “De Stichtse Hof” de eerste steen gemetseld in de nieuwbouw van het tehuis. Zijn zoon en kleindochter waren hier bij aanwezig. De tekst op de steen is:

VOOR HEN DIE
ZORG DRAGEN
EN ONTVANGEN
29 JUNI 1999

En de gevelsteen van het Studentensanatorium die ik had gezocht bleek in de nieuwbouw van “De Stichtse Hof” te zijn ingemetseld, in de muur naast de zijdeur bij de linnenkamer.

In 1982 werd binnen de Stichtse Hof het dagbehandelingscentrum de Larixhof geopend. Op 27 mei 1983 werd het centrum officieel geopend door H.K.H. Prinses Juliana. In de hal van de Larixhof is dat te zien aan de gevelsteen in de hal van de Larixhof. De tekst op de steen is:

DE LARIXHOF
geopend op 27 mei 1983
door
H.K.H. PRINSES JULIANA.

Bronnen: Arts en Samenleving 1965; Laarder Courant De Bel; Archief Hist. Kring Laren; Familiepraat, bulletin v.d. Stichtse Hof; De Larixhof, dagbehandelingscentrum. Foto’s: auteur.