Mijn nieuwe buurt: Smeekweg

Al 40 jaar woon ik inmiddels op de Smeekweg, vlakbij het toenmalige buurtcafé Heidezicht. De buurt is natuurlijk in de loop der jaren erg veranderd. Heidezicht is nu gedeeltelijk bewoond en verhuurd aan een Stichting voor studie en huiswerkbegeleiding. Maar Woningbouw de Erfgooiers vergadert er nog steeds in de achterzaal. Dat deden ze ook al toen Heidezicht nog een café was en de familie Puijk de eigenaar. Twee scholen in de buurt: de Mariaschool en Mariekes kindertuin zijn verdwenen.

Foto boven dit artikel: Putdeksels met Helmkruidboom, Tamme kastanje, Ruwe berk, Zomereik

Zie ook het artikel in dit kwartaalbericht, overgenomen uit de Gooi- en Eemlander van 11 mei 2005 “Van bronzen putdeksels in Laren is iets te leren”.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 94 [2005-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Gerda Meulenkamp

Er is daar een nieuw wijkje gekomen. De Tarcisiussschool tegenover ons, staat er nog. De klaslokalen zijn echter omgebouwd tot wooneenheden. De bouwplannen voor het LFC-terrein, het Postiljon plan zijn in een vergevorderd stadium. De eerste huizen aan de kant van het Postiljon zijn al zichtbaar. U ziet: verandering …

Maar soms ook verbetering … Op een mooie zonnige zondag besloten we lopend naar een jarig familielid te gaan. Een andere weg nemen leek ons wel leuk, dus liepen we door de nieuwe wijk, waar vroeger de school Mariekes kindertuin heeft gestaan. Ineens zagen we op de grond een prachtige bronzen putdeksel met de afbeelding van de bloeiwijze van een boom. De bijbehorende bomen of heesters vonden we toen ook. Niet allemaal, omdat sommigen natuurlijk in de privétuinen stonden.

Putdeksels: gewone acacia, appelboom, haagbeuk en plataan, amberboom, witte moerbei, Noorse esdoorn, westerse levensboom, paardekastanje, treurwilg. Foto’s: zomereik (Querus Roeur), haagbeuk (Carpinus Betalus), gewone acacia (Robina Pseudoacaccia) en taxushaag (Taxus Bacata), witte moerbei (Morus Alba), Noorse esdoorn (Acer Platanovides)

Het was een verrassend begin van een mooie wandeling. We waren toch wel wat nieuwsgierig geworden naar het hoe en waarom van deze putdeksels. Thuisgekomen belde ik Bep De Boer En ja, hij wist van de putdeksels af. Er had in de Gooi en Eemlander in mei 2005 een stukje over gestaan. Wilde ik dit stukje lezen? Want gelukkig zat dit artikel in het archief van de Historische Kring! Ik wil u dit artikel niet onthouden, want daar staan de antwoorden in op mijn en ook waarschijnlijk uw vragen.

Omdat ik met de redactie van het kring blad al had besloten om er een artikeltje aan te wijden voor het decembernummer en wij dit artikel wilden aanvullen met vooral veel mooie foto’s van de bij de putdeksel behorende bomen of heesters vroeg ik aan Bep De Boer of hij de foto’s wilde maken. Op een mooie warme dag in oktober wandelden we naar de betreffende wijk. Met plezier bekeken we opnieuw de putdeksels en zochten naar de afgebeelde bomen en struiken. We moesten natuurlijk een keuze maken. Het resultaat kunt u hierboven vinden. We hopen, dat u het net zo leuk en leerzaam vindt als wij, toen we het voor het eerst zagen! Als het straks weer voorjaar is, gaat u vast een keer wandelend door dit wijkje en laat u dan verrassen door de bijzondere putdeksels!

Het kunstwerk “de botanische rondleiding” is bedacht en uitgevoerd door beeldend kunstenaar Carel Lanters in opdracht van de gemeente Laren, Er zijn 32 putdeksels, Te beginnen aan de kant van de Smeekweg en doorlopend tot aan het Kostverloren, De putdeksels zijn van brons en liggen aan de Goede Herder en Mariekespad,

Verantwoording: Foto’s putdeksels uit boekje: Een botanische wandeling van Carel Lanters. Foto’s: Bep de Boer.