In het zonnetje

Jan de Boer, Historische Kring Laren

In de naam van Jan De Boer willen wij alle vrijwilligers betrekken, die het kwartaalbericht al vele jaren bezorgen bij de donateurs van de Historische Kring Laren. In totaal zijn er 23 wijken in Laren en directe omgeving en worden er op deze manier ongeveer 800 exemplaren rondgebracht; de rest wordt per post verstuurd naar onze donateurs in binnen- en buitenland.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 117 [2011-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Jan is een echte Laarder, zijn vader was metselaar bij aannemer Antoon Dijkman, die aan de Nieuweweg zijn bedrijf had, waar nu het pand van de Hema staat. Door het beroep van zijn vader kwam hij zo ook aan een mooi tableau tegels, die overbleven bij de sloop van een oude villa of boerderij en nu zijn woonkamer aan het Zandgat sieren. Zijn overgrootmoeder was een dochter van Mie (van de hut van Mie).

Jan is zelf 40 jaar typograaf/drukker van beroep geweest, eerst boekdrukker en later offsetdrukker. Zijn werkgevers waren drukkerij van het Hert in Bussum, drukkerij van Wijland toen nog aan de Barbiersweg en tegenwoordig in Almere met de nieuwe naam Graficiënt. Zijn laatste werkgever is Drukteam van Toon van Gestel geweest.

Als bezorger kom je ook wel eens voor vreemde zaken te staan. Jan maakte het mee, dat op een van de adressen – omgeving Raboes – waar hij al jaren kwam, het huis helemaal was afgebroken zonder te weten waar de bewoners naar toe waren verhuisd. Ook gebeurde het dat op een adres ineens andere mensen woonden. Jan vroeg dan heel enthousiast of zij dan ook donateur van de Kring wilden worden, hetgeen dan bevestigend werd beantwoord.

Naast het bezorgwerk heeft hij ook meegewerkt aan de verbouwing en inrichting van de Lindenhoeve. Daarnaast is hij ook nog steeds actief in het bogencomité ‘Oosterend’ voor de jaarlijkse St. Jansprocessie.

Eén van de bezorgers, te weten Joost Awick, is vorig jaar overleden. Zijn wijk in Huizen is al door iemand overgenomen, maar nu is er nog een vacature voor de bezorging in Bussum. Hopelijk is er iemand bereid om daar vier keer per jaar 10 kwartaalberichten te bezorgen. Vrijwilligers zijn altijd van harte welkom! U kunt zich aanmelden bij de Lindenhoeve.

Wij wensen Jan en zijn collega’s nog veel gezonde jaren en hopen nog lang van jullie diensten gebruik te kunnen maken.

tekst: Hein Verver foto: Hans Schaapherder