Voorwoord

Als kind vond ik het reuze spannend om op de zolders bij mijn beide grootouders te komen. De geur, het stof en vooral alle herinneringen die daaronder lagen. Met de fantasie van een kind verzon ik dan ook de meest spannende verhalen die schuil gingen achter die donkere vlek in de linkerhoek en verwachtte een heuse schat in het vergeten kastje.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 117 [2011-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Net zo spannend was het in de Lindenhoeve om op de slieten te grasduinen naar met name Larense herinneringen. Spullen en documenten die men in de achter ons liggende jaren aan ons toevertrouwde. De tentoonstellingscommissie heeft een aantal dingen voor u geselecteerd en een fraaie expositie samengesteld: Kijk eens wat wij vonden op zolder! We kunnen daar zien hoe rijk een relatief klein dorp als Laren aan geschiedenis is! Wij als Historische kring zíjn er ook voor om die historie met u te delen: wij bestuderen én etaleren al hetgeen wij te weten kunnen komen over óns dorp. Dat doen we middels tentoonstellingen maar ook door het uitgeven van het Kwartaalbericht. U heeft nu Kwartaalbericht nummer 117 in handen. Stelt u zich eens voor, honderdzeventien keer tig verhalen en achtergrondinformatie, foto’s van vergeten plekjes, informatie over lopende zaken. Dat alles wordt door een hecht en enthousiast redactieteam samengesteld. Daarna komen er een kleine duizend boekjes terecht bij degene die dat gaat verdelen over de vrijwilligers, en die zorgen er vervolgens voor dat het bij u op de mat valt. Herman Strating is, na het overgenomen te hebben van Bep Vos, ruim 15 jaar de coördinator geweest. Samen met zijn vrouw maakten ze de stapels klaar per wijk, zorgden ervoor dat de mutaties werden verwerkt én hielden het wel en wee van de bezorgers ook nog in de gaten. HULDE, hulde voor deze jarenlange en adequate inzet! De schrik slaat je om het hart als een goede vrijwilliger er na zoveel jaren mee op moet of wil houden. Kunnen we zo’n iemand wel vervangen? Alras was dit probleem gelukkig opgelost. In de persoon van Agnes Bakker-misschien kent u haar nog als gastvrouw in de Lindenhoeve- vonden wij een nieuwe, enthousiaste persoon die deze taak op zich wilt nemen. Jarenlang al bezorgt ze kwartaalberichten. De taak van coördinator neemt zij nu ook graag op zich. Zeer dankbaar zijn wij als Kring dat we steeds weer mensen weten te vinden en te motiveren die een steentje bij willen dragen aan het levend houden van de geschiedenis van Laren.
Alleen sámen krijgen we dat voor elkaar! Zo hebben wij aan de bestuurtafel al een aantal maanden de heer Timo Smit als nieuw bestuurslid. Hij is een echte erfgooier en is weer in Laren komen wonen. Met hem halen we ook veel kennis in huis van óns mooie dorp en zijn inwoners. Wij vertrouwen allen op een fijne samenwerking!

Op zaterdag 10 september was het voor de 25ste keer Nationale Open Monumentendag. De Historische Kring Laren heeft een hele speciale, nieuwe fietsroute voor u. Alléén op díe dag zaten er allerlei verrassingen bij, zoals een kopje koffie, een gratis loterij, gratis bezoek aan de stenentuin van Geologisch Museum Hofland, een oosterse snack bij de Golden River en nog veel meer. Als u dit leest is de Open Monumentendag met als thema Nieuw gebruik – Oud gebouw, alweer voorbij, evenals het oogstfeest van de S.O.L.L. waar de Kring traditiegetrouw ook staat. Mocht u niet in de gelegenheid zijn geweest de route op 10 september te fietsen, dan kan dat alsnog (alleen helaas zónder alle extra verwennerijen). De route is voor 2, 50 euro te koop in de Lindenhoeve en leidt u langs vijfentwintig panden die een herbestemming hebben gekregen in de loop der jaren. De route geeft foto’s en beschrijvingen van zowel de bestemming vroeger als die van nu. We hopen dat u langsfietst en in de herfst die voor de deur staat Laren gaat verkennen aan de hand van die vijfentwintig gebouwen! U bent zoals altijd van harte welkom (en de koffie staat klaar)!

Antoinetty van den Brink, voorzitter