In het zonnetje

Mary van der Schaal-de Valk

Mary van der Schaal – de Valk heeft altijd een passie voor Laren gehad. In Laren geboren en getogen kan ze intens genieten van het mooie dorp en zijn historie.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 114 [2010-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Gerda Meulenkamp

Toen ze na haar huwelijk ging verhuizen naar Vught en pas na heel veel jaren terugkeerde naar het Gooi, en in Eemnes kwam te wonen, werd ze gevraagd om in het bestuur van de Historische Kring van Laren te komen, vooral om tentoonstellingen te maken. Ze kreeg hierdoor de gelegenheid haar interesse voor kunst- en vooral de geschiedenis van haar geboortedorp, uit te leven in exposities van allerlei aard die betrekking hadden op het Gooi, maar vooral ook op Laren en omgeving.

Per 1 januari 2011 legt zij haar functie als bestuurslid neer en stopt ook met het
creëren van tentoonstellingen. “De jeugd moet het nu maar van mij overnemen” zegt zij!

De roosters voor de gastheren en gastvrouwen op zaterdagmiddag worden ook al die jaren door haar gemaakt waardoor ieder precies weet wanneer hij of zij dienst heeft. Al heel veel jaren is er heel weinig wisseling van de vrijwilligers geweest en was iedereen op zijn post.

Mary zal nog wel haar opvolgers Winnie Fokker en Thijmen van der Zwaan inwerken om de toekomstige exposities veilig te stellen. De twee enthousiaste opvolgers zitten al vol ideeën en plannen, dus een goede opvolging is verzekerd. Omdat ze ook sinds een aantal jaren lid van de redactie van het

Historisch Kringblad van Laren is, heeft zij ingestemd om daar mee te door te gaan. Zij schrijft onder meer over de kunst in Laren onder het kopje: “Dorp van Mauve” en allerlei andere onderwerpen en corrigeert tevens het blad alvorens het naar de drukker gaat. Al met al Mary en ook je man Huub, die altijd als stille kracht met het inrichten van de tentoonstellingen heeft meegeholpen, achter je, hopen we dat je nog een poos blijft en wensen je nog veel plezier en interesse bij alles wat je nog blijft doen voor de Kring.