Holocaust Memorial Day: 27 januari

Sinds 2015 is de bevrijdingsdatum van Auschwitz, 27 januari 1945, de door de VN vastgestelde Holocaust Memorial Day. Over de hele wereld worden op die datum slachtoffers van de Holocaust en andere genocides herdacht.In Laren herdenken wij de slachtoffers van de Holocaust elk jaar bij het Monument voor de Joodse Kinderen, vlakbij de katholieke begraafplaats. De leerlingen van scholengemeenschap Laar & Berg organiseren dat, samen met de Stichting Monument voor de Joodse Kinderen. Dan herdenken wij met name de 48 kinderen en 4 stafleden van de Berg-Stichting die zijn vermoord door de nazi’s. Dit jaar gebeurt dat op 20 april. Tegelijk wordt dan voor de tweede keer het tijdelijke Holocaust Monument op de Brink opgericht – naar een ontwerp van Elise Steilberg: 100 witte zakdoeken wapperen dan tot en met 4 mei tussen de bomen om de slachtoffers te herdenken.

Ineke Hilhorst te gast bij Joke Kok en Erica van Dijk.

Luister naar de uitzending van 5 februari 2022 op Dorpsradio Laren